Als ie maar groot is én niet te duur
Marinus van de Water (r) bekijkt met Marciano Themen van Scheer & Foppen in Hilversum een nieuw tv-toestel.
,,Nederland maakt geen kans…neuh. Spanje is te zwaar voor ze. Aan Louis van Gaal ligt het niet. Met zijn focus op fitheid, inzet en conditie is hij goed bezig. Pfff…als ze bij de eerste vijf eindigen doen ze het goed. De nieuwe wereldkampioen? Brazilië hoeft voor mij echt niet te winnen. Italië of Duitsland, die zijn goed hoor.’’Marinus van de Water is klaar voor het WK voetbal dat volgende week start. Hij heeft nog slechts één hobbeltje te nemen. De Hilversummer wil zijn sterspelers Sneijder, Robben en Van Persie graag haarscherp over het veld zien rennen. En dat lukt niet meer met zijn oude televisie. Tijd voor een nieuwe. Net als tienduizenden andere Nederlanders schaft Van de Water in de week voor het wereldkampioenschap een nieuw toestel aan.
En net als die andere Nederlanders wil hij een tv-toestel dat groot (minstens een meter diagonaal, 40 inch), superplat en scherp geprijsd is. Een bedrag van 700 euro is mooi zat. Vastberaden stapt hij bij Scheer & Foppen aan de Groest in Hilversum binnen. Een kennis met verstand van televisies heeft hem op het spoor van Panasonic gezet. ,,Ik heb nu een Philips van 94 cm. Pas vier jaar oud, 1600 euro voor betaald, maar niet scherp genoeg. Jammer. Hij staat er nog prima bij, maar ik krijg er geen gulden meer voor. Naar de slaapkamer doorschuiven? Nee hoor. In mijn slaapkamer slaap ik.’’
Handtekening
Verkoper Marciano Themen van Scheer & Foppen haalt de doos uit het magazijn. ,,Als het beeld bevalt, zet ik direct mijn handtekening. En kunnen ze hem morgen bezorgen. Kan ik de finales van Roland Garros meteen meepakken’’, zegt Van de Water.
Filiaalmanager Osman Türkerler van de witgoedzaak ziet de verkoop van tv’s zo vlak voor het WK voetbal goed op gang komen. ,,Zo groot mogelijk moeten ze zijn. Een paar jaar geleden waren die toestellen nog 2000 euro. Nu heb je voor 700 euro al een mooie televisie.’’
Op de zestig schermen die in de zaak staan programmeert hij straks de herhalingen van de voetbalwedstrijden. ,,Ik kijk graag voetbal.’’ Dat zijn vaderland Turkije niet meedoet vindt hij zuur. Zeker omdat de uitschakeling in de kwalificatiepoule te danken was aan zijn tweede vaderland, Nederland.
,,Natuurlijk ben ik nu voor Nederland. Wat dacht je dan? Dat ik ineens hoop dat Mexico wint?’’, lacht de manager. ,,Ik woon, werk en leef hier.’’
Bij Plasma-discounter.nl in Naarden is het in de lunchpauze dringen voor de tv-schermen. De showroom van de populaire webshop van autocoureur Tom Coronel is een snoepwinkel voor tv-liefhebbers. Raymond Jansen uit Amersfoort staat verlekkerd naar de Curved Ultra HDTV van Samsung te kijken. Kost 4.999 euro maar dan heb je ook wat. Het nieuwste van het nieuwste. Een licht gebogen scherm van 50 inch, haarscherp beeld.
Gebogen scherm
,,Mijn tv is pas een jaar oud, maar ik kom hier vaak even kijken. Gewoon even zien wat er allemaal te koop is. Een tv moet je in het echt zien. Die schaf ik niet via internet aan.’’ Of hij het WK straks op zo’n kek gebogen scherm ziet? ,,Ik vrees van niet. Nog maar even wachten.’’ Voetbal kijkt Raymond het liefst gewoon thuis, alleen in alle rust. Biertje en shaggie bij de hand.
De Naarder (,,Nee mijn naam hoeft niet in de krant hoor’’) die bij Plasma-discounter.nl zijn oog heeft laten vallen op een Sonytoestel van 65 inch, kijkt juist het liefst met een grote groep vrienden. Hij richt er zelfs een speciale tv-kamer voor in. ,,Ik ga er de garage voor ombouwen. Mijn partner vindt het prima, die is zelfs de aanjager van de aparte tv-kamer. Ik ben gek op sport. Kijk alles. Hockey, tennis, voetbal, wielrennen, golf en cricket. Dat is de king of sports. Met echte atleten, prachtige sporters.’’
In het Nederlands elftal heeft de Naarder weinig vertrouwen. ,,De eerste ronde, verder komen ze niet. Van Gaal is het struikelblok. Die man overschat zichzelf. Hij creëert een euforie die niet bestaat. De gemiddelde kwaliteit van de voetballers is niet hoog’’, klinkt het kritisch. ,,Maar let op Jordy Clasie. Die kan bepalend worden voor het elftal. Hij heeft een goede pass en spelinzicht.’’ Wie wel kans maakt op de wereldtitel? ,,Spanje of Italië. Italië is echt een collectief. En Brazilië heeft natuurlijk het thuisvoordeel.’’
Niet alleen voetbal jaagt de verkoop van tv’s op. Net zo belangrijk is de uitbetaling eind mei van het vakantiegeld aan werknemers, zegt Paul Dekker. De vertegenwoordiger van Philips is op bezoek bij Coronels tv-winkel aan de Bronsstraat op het Naarder industrieterrein. ,,Het is een combinatie. De wk-campagnes van fabrikanten sporen mensen aan om eerder een nieuwe tv te kopen. Ze waren het toch al van plan. Met het EK succes van 1988 is de hype rond Oranje en samen voor de tv zitten begonnen. Technisch gezien gaat een televisie tien tot twintig jaar mee, maar mensen schaffen na drie tot vijf jaar een nieuwe aan. In de tijd van de Willem Ruisshow was het voorpaginanieuws als iemand een tv won. Nu schaf je ze aan alsof het een pot pindakaas is.’’