Vuurvogel komt naar kasteel Groeneveld in Baarn

Foto Erik en Petra Hesmerg

Foto Erik en Petra Hesmerg

Casper van den Broek
Baarn

De multimediale expositie ’De vuurvogel’ van beeldend kunstenaar Othilia Verdurmen is vanaf zondag te zien bij Kasteel Groeneveld. De kunstinstallatie - bestaande uit twee immense vuurvogels, een film en een licht- en geluidshow - wordt op de opening ondersteund door stemkunstenaar Greetje Bijma. Zij zal de stem en de adem van de vuurvogel tot leven wekken.

De feniks is waarschijnlijk het bekendste symbool van wedergeboorte. De legendarische vogel die herrijst uit zijn eigen as is in de geschiedenis vele malen geportretteerd, beschreven en bezongen. Volgens de oude Grieken kon het mythologische dier wel vijfhonderd jaar oud worden.

Als zijn tijd erop zat dan bouwde hij een nest van kruiden waarin hij zichzelf verbrandde. Drie dagen later werd de vuurvogel opnieuw geboren.

De expositie ’De vuurvogel’ was eerder te zien in het Groninger Museum, het Rijksmuseum Twenthe, Museum de Buitenplaats in Eelde en tijdens de Kunst10daagse in Bergen. Kunstenaar Othilia Verdurmen heeft altijd plezier in het uitpakken van de kunstwerken na hun reis achterin de vrachtwagen. ,,Doordat de vuurvogels ingepakt zitten met sealfolie lijken het net twee vlinders in cocons. Als je het openknipt komt er een explosie van kleur op je af.’’ De beelden zijn oorspronkelijk op maat gemaakt voor een bijna zes meter hoge zaal in het Groninger Museum.

In Kasteel Groeneveld moet Verdurmen het met een veel kleinere ruimte doen. ,,Met deze expositie wil ik de intimiteit nabootsen die ik zelf heb ervaren toen de beelden in mijn kleine atelier stonden.’’

Verdurmen creëerde indrukwekkende sculpturen van de oude, stervende vuurvogel en zijn jonge zelf, gemaakt van textiel en staal. Ironisch is het feit dat haar originele sculptuur van de oude vuurvogel, rechtopstaand in de bombastische baltshouding, in de as is gelegd bij een grote brand in haar atelier in 2009.

,,Het was afschuwelijk om mee te maken. Ik was in shock, zodanig dat ik niet kon bewegen of eten. Drie dagen na de brand stond ik bij de kop van de omgevallen vogel. Ik werd heel erg geraakt door de grootse houding waarin het geraamte zich bevond.’’ De kunstenares heeft het ijzeren skelet uit de as gehaald, het enige onderdeel dat nog bruikbaar was. ,,In het begin was ik zo doordrongen van de brand dat ik nauwelijks kon werken.’’

Toch besloot Verdurmen de vogel opnieuw te creëren, maar dan in de liggende houding waarin het door de brand terecht was gekomen. ,,Elke dag dat ik werkte werd hij mooier. Na een jaar was er eigenlijk alleen nog maar schoonheid. Nu voel ik geen treurigheid meer om het verlies van de oude vogel. Ik ben innig dankbaar voor de reis die ik gemaakt heb. Het was moeilijk, zwaar, geweldig, en woest. Het was gewoon het leven zelf.’’

De Vuurvogel is te zien tot en met 13 maart

Meer nieuws uit GE

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.