Grote stal Eemnes overwint paardenziekte, één slachtoffer

© Archief

Eemnes

Stal De Heidehoek in Eemnes is vrij verklaard van de besmettelijke paardenziekte rhinopneumonie. Per 1 december is het bedrijf weer open voor alle bezoekers en mogen paarden weer van en naar het bedrijf vervoerd worden. De uitbraak kostte een merrie het leven.

De ziekte werd op 26 oktober vastgesteld bij één van de 120 paarden op het bedrijf. Rhinopneumonie wordt veroorzaakt door het herpesvirus en kan zich in verschillende varianten ontwikkelen.

Bij De Heidehoek heerste de neurologische variant, die voor ernstige verlammingsverschijnselen kan zorgen.

Om verdere verspreiding te voorkomen, mochten de paarden die er gestald staan vijf weken lang niet van het terrein af en werden diverse voorzorgsmaatregelen getroffen.

Eigenaar Arnoud van Daatselaar: ,,We hebben het bedrijf direct hermetisch afgesloten en onder leiding van onze vaste dierenartsen van dierenartsenpraktijk Wellensiek zijn alle paarden nauwlettend in de gaten gehouden. Om te monitoren hoe het virus zich verspreidde, zijn alle paarden tweemaal daags getemperatuurd. Voor paarden met koorts was er een strak protocol om verdere besmetting te voorkomen. Helaas hebben we één merrie moeten laten inslapen, maar gelukkig kunnen we zeggen dat alle andere paarden weer gezond op stal staan.”

Het management op de grote paardenstal in Eemnes verliep de afgelopen periode volgens het protocol van de Sectorraad Paarden. Staleigenaar Van Daatselaar is opgelucht dat de stal rhinovrij is verklaard: ,,De quarantaine geldt tot een periode van vier weken na het laatste koortsgeval. Nu er geen nieuwe ziektegevallen bij zijn gekomen, kunnen we weer met volle kracht vooruit.”

De eigenaren van de bij De Heidehoek gestalde paarden werkten volgens Van Daatselaar volop mee mee om de ziekte onder controle te krijgen. De Eemnesser is ook te spreken over de hulp van de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS), die hem hielp bij de communicatie.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.