Sterrenhotel aan de haven bodemloze put

Het hotelcomplex (midden) op het schiereiland, met linksboven jachthaven ’t Huizerhoofd en op de voorgrond het Gooimeer.© foto cyclomedia

Marjolein Vos en Eddie de Paepe
Huizen

Het faillissement van Hampshire Hotel-Newport Huizen maakt de kustlijn van Huizen er niet levendiger op. Sterker nog: het leegstaande hotel schreeuwt om een nieuwe invulling, om gasten die kunnen genieten van het fraaie uitzicht over Gooimeer en haven. Het is maar moeilijk voor te stellen dat het 4-sterrenhotel, dat zes jaar geleden tot ’Beste Hotel van Nederland’ werd uitgeroepen, er zo desolaat bij ligt. Wat is er mis gegaan?

Op het schiereiland aan de oostkant van de jachthaven van verrijst in 1997 een omvangrijk complex. Naast het imposante hotel staan 38 luxe appartementen, die van de hand gaan voor ongeveer een miljoen gulden per stuk. Eigenaar van het complex is de Merwede-Groep. Bij Hotel Newport hoort het á la carte restaurant L’Escale. In 2005 wordt het stokje daar overgenomen door het Indonesische restaurant Tjoe Tjoe Mas.

Een van de hoogtepunten voor de mensen van Hotel Newport is de verkiezing tot ’s lands beste, in 2011. Het wellnesscenter, het uitzicht op het Gooimeer en de vriendelijke personeel zorgen ervoor dat het hotel met zijn 61 kamers, zeven vergaderzalen en 150 (gratis) parkeerplaatsen bijna twintig procent van de 6500 stemmen krijgt.

Een jaar later neemt de grote vastgoedontwikkelaar Nedstede (van ondernemer Michael van de Kuit) het complex over. De Hampshire Hotelgroep gaat het hotel exploiteren. Daarmee vult de keten naar eigen zeggen een ’witte vlek’ (het Gooi) op de kaart in. Daar blijft het niet bij. In de zomer van 2013 gaat Tjoe Tjoe Mas failliet. Hampshire besluit ook deze witte vlek in te vullen en opent medio januari 2014 - na een grondige renovatie en verbouwing - een eigen restaurant. De hippe eetgelegenheid NP 1852 wordt met veel bombarie en barstend van de ambitie gepresenteerd; er wordt op hoog niveau gekookt. Dat heeft niet mogen baten. Drie jaar later gaat het Hampshire Hotel-Newport Huizen failliet en sleurt het restaurant in zijn val mee.

Verliezen

Het faillissement van ’dochter’ MGX Exploitaties II bv - de uitbater van het hotel/restaurant - is aangevraagd door ’moeder’ Hampshire Groep. De hotelketen - de enige aandeelhouder en financier - wil niet langer opdraaien voor de aanhoudende verliezen van de Huizer vestiging. De tekorten (voor belasting) namen toe van grofweg 580.000 euro in 2012 naar negen ton in 2016. Het moederbedrijf doet nog een poging om de huur naar beneden te krijgen of het hotel te kopen, maar bereikt geen overeenstemming met de eigenaar. Daarna wordt de stekker eruit getrokken.

Curator Henk Pasman, partner bij het Utrechtse advocatenkantoor Wijn & Stael, heeft wel een verklaring voor de gang van zaken. ,,Hampshire, een hele solide groep die prima draait, is er in 2012 ingestapt. Zij wilden er iets moois van maken, maar hebben het niet op de rails kunnen krijgen. Ondanks dat zij er fors in hebben geïnvesteerd, onder meer in de lobby en het restaurant. In de planning stond nog het opknappen van hotelkamers voor een bedrag van een miljoen euro.”

Hip interieur van restaurant NP 1852.© archieffoto STUDIO KASTERMANS/BEN DEN OUDEN

Vijftien jaar

Pasman wijst op de hoge huurprijs, de hoge personeelskosten, de nabijheid van concurrenten. Hamsphire sloot op 29 mei 2012 met eigenaar Nedstede een huurcontract voor vijftien jaar. De huurprijs (58.833,45 euro incl. btw per maand) bleek te hoog. Of, wat je ook kan zeggen, de omzet bleef achter ten opzichte van de huur en de overige kosten. Ondanks de bezettingsgraad van zo’n 75 procent.

Het een en ander is volgens de curator mede te wijten aan de omvang van het gebouw met zijn ’wat onlogische indeling, gigantische hal, hele grote zalen en twee keukens’. De medewerkers moesten ’enorme afstanden’ afleggen. Vandaar dat er relatief veel mensen (zo’n 45) werkten. ,,De personeelskosten zouden rond de 35 procent van de omzet moeten zijn; bij Hampshire in Huizen was dat de helft.” Wat, zo begrijpt Pasman, ook meegespeeld heeft is de nabijheid van het Fletcher Hotel in het Nautisch Kwartier. En, iets verderop, Van der Valk Hotel Almere. ,,Daardoor stonden de kamerprijzen onder druk.”

De curator is sinds het uitspreken van het faillissement, op 7 februari, druk met de afhandeling. ,,Ik heb de exploitatie voortgezet in de hoop op een doorstart”, meldt hij.

Zorghotel

Dat ziet er een tijdje hoopvol uit. Pasman praat met tien belangstellenden, maar kan uiteindelijk, om diverse redenen, met niemand een deal sluiten. De meeste gegadigden wilden een hotel/restaurant exploiteren. Een partij wilde in het complex aan de Labradorstroom een zorghotel vestigen. ,,Dat zou een stuk lastiger zijn geweest omdat daarvoor een wijziging van de bestemming nodig is en dus de medewerking van de gemeente. Ik begrijp dat Huizen daar het liefst een gewoon hotel wil hebben.”

Iedereen haakt dus af, waarna de curator op 24 maart de exploitatie staakt. De 45 medewerkers, die tot dan nog salaris hebben gekregen, staan per 10 februari op straat. Inmiddels hebben sommigen al een nieuwe baan; de rest is ’onder de hoede’ van de UWV.

Protest

Met Michael van de Kuit, eigenaar van het complex, zijn wat juridische schermutselingen. De vastgoedbaas tekent ’verzet’ aan tegen de faillietverklaring, omdat die volgens hem niet volgens de regels is verlopen. De rechtbank wijst zijn (ongebruikelijke) protest af, waarna Van de Kuit aankondigt in hoger beroep te zullen gaan. Zover komt het echter niet. Pasman en Van de Kuit bereiken een compromis. Het hoger beroep wordt ingetrokken, waardoor het faillissement definitief is. Onderdeel van de deal met de curator is dat Van de Kuit de inventaris van het hotel en het restaurant overneemt. De huur eindigt eind juni. Pasman spreekt van een faire deal: ,,We hadden beiden geen zin om van de ene procedure in de andere te rollen en hebben daarom, onze knopen geteld”. De eigenaar van het complex speelt dus nu geen rol meer in het faillissement. Van de Kuit is ook geen crediteur meer. De grootste schuldeiser is de Hampshire Groep, die een kleine vier miljoen euro aan verliezen en investeringen claimt. Ook de UWV zal een fors bedrag vorderen.

Pasman, die hoopt dit jaar het faillissement te hebben afgehandeld, meldt dat de bal wat de invulling van het complex betreft nu bij Van de Kuit ligt. ,,Een nieuwe exploitant vinden voor het restaurant, dat er geweldig uitziet, zal geen probleem zijn. Maar voor het hotel?”

Toerisme

Wethouder Marlous Verbeek laat via een woordvoerder weten dat zij een hotelaccommodatie op die plek goed vindt voor Huizen. Dit is ook overeenkomstig het bestemmingsplan. Bovendien is een hotel gewenst vanuit het oogpunt van toerisme en werkgelegenheid. ,,Mocht de eigenaar komen met alternatieve invullingsvoorstellen, dan zullen deze uiteraard beoordeeld worden.’’

Naar de rechter

De vaste bewoners van de appartementen naast het failliete Hampshire Hotel Newport Huizen stappen naar de rechter. De vraag die zij de rechter willen voorleggen: moet de eigenaar van het complex - Michael van de Kuit - zijn verplichtingen (schoonmaak van het complex bijvoorbeeld) jegens de bewoners nakomen, of niet?

,,Van de Kuit vindt blijkbaar van niet. Wij vinden uiteraard van wel’’, zegt Gert Jan Schaap, bestuurslid van de vereniging van eigenaren, namens de 35 bewoners van de appartementen. Na het faillissement begin februari, is het hotel nog tot 24 maart in bedrijf geweest, legt Schaap uit. ,,In de hoop op een doorstart. Er zijn negen opties voorbijgekomen voor een nieuwe invulling van het hotel. Ook de Hampshire-keten zelf heeft een poging gedaan het vastgoed te kopen van Van de Kuit. Maar dit is allemaal stukgelopen.’’

Sinds eind maart staat het hotel leeg, en is er dus geen bezetting meer van de receptie in de lobby, wat de hoofdtoegang is voor onze appartementen. ,,Dat is heel vervelend. We hebben nu als bewoners mensen moeten inhuren om de lobby in de middag van een tot zes te bemannen, zodat we ons bezoek kunnen opvangen. Ook andere zaken zoals het afvoeren van het huisvuil moeten we nu zelf regelen. Wij vinden dat dit de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het vastgoed is. Daar zijn duidelijke afspraken over. Wij voelen ons zwaar gedupeerd door dit hele faillissement.’’

De leegstand is volgens Schaap uiteraard slecht voor het gebouw, dat sowieso gerenoveerd moet worden. ,,Dat is logisch. Het pand is twintig jaar oud. Dat moet worden opgefrist. De inrichting van de lobby is onlangs wel aangepakt. Maar alle kamers zijn ook aan een opknapbeurt toe.’’ Het is nog niet bekend wanneer de zaak voor de rechter komt.

Ingang naar nu gesloten NP 1852.© hmc

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.