'Rood waas hulpdiensten bij luchtvaartincident'

Vorig jaar was het wel serieus mis op Vliegveld Hilversum. archieffoto studio kastermans

Henk Runhaar
Hilversum

Vliegveld Hilversum werd afgelopen vrijdag compleet overdonderd door de massale uitruk van hulpdiensten. Het ging ook nog eens om onnodige inspanningen, stelt havenmeester Jerome Guillot, omdat meteen al duidelijk was dat het om een miniem ongeval ging. In de hectiek was zelfs sprake van een levensgevaarlijke situatie, omdat de brandweer zonder pardon een hek openknipte en de grasbaan op denderde. Toch is er volgens de geldende procedures gehandeld, stellen meldkamer en brandweer.

,,Bij een 112-melding van een luchtvaartincident is het niet de vraag óf we gaan rijden. Natuurlijk gaan we’’, zegt directeur brandweerzorg Martin Mager van de brandweer Gooi en Vechtstreek.

,,Bij het hek is er even gesproken met de bhv (bedrijfshulpverlening, red.) van het vliegveld. Die kon geen duidelijkheid geven op de vraag of er gewonden waren. In samenspraak met de politie zijn we toen doorgereden.’’ Bij een 112-situatie rijdt de brandweer standaard via twee routes naar het vliegveld. Mager: ,,Er is ook een achteringang. Alles draait op zo’n moment om snelheid.’’

Er volgt nog een gesprek met de vliegveldleiding, zegt Mager. ,,We willen nog eens het hele proces nagaan. Kijken wat we kunnen leren, of er aanscherping nodig is.’’

In de meldkamer was geen moment twijfel toen het alarmtelefoontje over het door zijn neuswiel gezakte vliegtuigje binnenkwam, zegt een politiewoordvoerster. ,,Bij de melding van een vliegtuigongeval worden de hulpdiensten direct ingezet. Intussen wordt uitgezocht wat er precies aan de hand is.’’

Vuistregel

Bij de inzet van de hulpdiensten geldt de vuistregel: liever met te veel mensen richting calamiteit dan met te weinig. Dat in dit geval blijkt dat degene die alarm sloeg de situatie te ernstig inschatte, maakt voor de hulpdiensten niet uit. ,,We moedigen mensen aan vooral 112 te bellen. Ter plaatse zien we dan wel hoe ernstig het is. De meldkamer heeft volgens de protocollen gehandeld. Er is wel degelijk contact geweest met de havenmeester van het vliegveld en later ook met de luchtverkeersleiding.’’

De hulpdiensten hebben nauwelijks ervaring met ongevallen op Vliegveld Hilversum. De politiewoordvoerster: ,,De meldkamermedewerkster die ik sprak, werkt er acht jaar. In die tijd is er maar één keer eerder iets gebeurd.’’ Dat was vorig jaar, toen er een kleine helikopter crashte.

Havenmeester Guillot constateert ’dat hulpverleners een rood waas voor de ogen krijgen bij een melding luchtvaartincident’. ,,Op zich alleen maar goed, als het tenminste nodig is. In dit geval was het ongelooflijke overkill. We hebben hier zeer goed gekwalificeerd personeel dat heel goed zelf kan inschatten of er hulpdiensten nodig zijn. Wij hebben zeker niet om deze inzet gevraagd.’’ Volgens Guillot zakte het vliegtuigje bij het uitrijden op de grasbaan door zijn neuswiel, na een probleemloze vlucht en landing. ,,Maar toen was de vaart er al uit. Je loopt hooguit een blauwe plek op.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.