Ontregelde reizigers in Eemland

Soester Bertus Tichelaar baalt van het lange wachten.© Hans van Keken

Hans van Keken
Soest

Wat verdwaasd rondlopende mensen. Blikken vol onbegrip op matrixborden. Het zit deze ochtend weer niet mee voor de busreiziger in Eemland. Het regent klachten sinds vervoerder Syntus deze week het busvervoer in deze regio overnam.

,,Van de vier dagen met de bus ging het alleen dinsdag goed”, zegt student Wilco Matthijsen, een van de reizigers op busstation Soest-Noord aan het eind van de Nieuwstraat, bij de Koninginnelaan. Hij moet naar school bij Hilversum Sportpark ,,Of de bus kwam niet opdagen. Of hij was tien minuten te laat. Of ik moest vanaf de Beukenlaan hierheen lopen. Het is al de hele week feest”, klinkt het cynisch. ,,Een verbetering is het bepaald nog niet, deze nieuwe dienstregeling”, vindt hij. ,,Buschauffeurs moeten de routes soms nog uitzoeken.”

Ook Soester Bertus Tichelaar baalt dat lijn 70 naar Hilversum op zich laat wachten. Terwijl de matrixborden zelfs drie lijnen zeventig in een half uur (!) vermelden, is hij in het bushokje maar achter een laptop gekropen. ,,Syntus moet overduidelijk nog wennen, ik heb mijn aansluiting gemist.” Tichelaar maakt er het beste van. ,,Och, ik rijd slechts een enkele keer met de bus”, legt hij uit.

Feller is H. Morelissen, die vertelt bijna dagelijks de bus te nemen. ,,Een chaos is het hier”, zegt ze. ,,De borden en de tijden zijn niet correct, er klopt geen bal van. Je kunt nergens van op aan. Mensen lopen overal rond te dolen.” Ook de buurtbuslijnen met vrijwillige chauffeurs, onderdeel van de offerte waarmee Syntus Connexxion wist te overtroeven bij de aanbesteding, draaien deze eerste week volgens haar nog niet goed. ,,Ze hebben er veel voormalige Connexxion-chauffeurs op gezet. De vrouw die ons reed kende haar klanten daardoor en stopte daarom voor hen. En weet je dat ik bussen zag waarop je gratis kon meerijden? Je kon niet eens inchecken met je OV-chipkaart.”

Verontwaardigd

Ze is verontwaardigd dat een bedrijf als Syntus van de provincie mag rijden. ,,Dit is toch geen aanbesteding waardig? Met die vrijwilligers heb je toch geen eerlijke concurrentie? Dan kun je voordeliger aanbesteden, met minder personeelskosten.” Ze vult nog even aan: ,,Je hoort overal reacties van boze mensen. Op de website hadden ze in een paar minuten tijd al zeshonderd klachten, zo begreep ik. Iedereen is ontheemd. Heel slecht voor het openbaar vervoer dit.”

Op sociale media als twitter en de Facebook van Syntus regent het intussen aan alle kanten klachten. Ivo Bar: ,’De chauffeur vertelde dat hij samen met zo'n twintig anderen de route één keer had gezien. Hij had daardoor al de hele dag verkeerd gereden en steeds twee haltes overgeslagen.’ Michelle van der Wal: ’Dag twee dat ik anderhalf uur over een reis van 35 minuten doe.’

Richard te Brinke heeft wat meer clementie: ’We mopperen allemaal wel. Maar kijk even terug in de tijd. Bij Connexxion ging het ook niet allemaal goed toen de vorige concessie startte. En vergeet niet dat Syntus maar een krappe maand had om alles rond te krijgen door juridische getouwtrek. Normaal heeft een vervoersbedrijf daar zes tot tien maanden de tijd voor.’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.