't Gooi is meer dan alleen maar Linda de Mol

Foto Studio Kastermans

Foto Studio Kastermans

Casper van den Broek
Bussum

Mensen van buiten de regio Gooi en Vechtstreek denken gelijk aan presentatrice Linda de Mol en zanger Gordon. Wie even verder kijkt, weet dat het beeldverhaal van onze regio ingewikkelder in elkaar steekt. Achter de schermen is er daarom door marketingspecialisten en politieke bestuurders uitgebreid nagedacht over onze Gooise identiteit. Maar hoe verkoop je jezelf als je nog helemaal niet weet wie je bent?

Ze zijn  zich dit voorjaar werkelijk de rambam geschrokken, de burgemeesters, wethouders en andere politici uit het Gooi en de Vechtstreek. ,,Dit zijn wij helemaal niet!’’, klonkt het massaal tijdens de slotpresentatie over de Gooise identiteit.

Bijna een jaar lang was er in workshops en brainstormsessies nagedacht over wie en wat we hier zijn. Dat gebeurde onder leiding van de Identity Matching Academy (IMA), een specialistisch bureau op het gebied van marketing en communicatie.

Het bureau had werkelijk alles uit de kast getrokken en met iedereen gepraat die in onze streek er een beetje toe doet. Er was zelfs een kleurenspecialist bij gehaald, die kon aangeven welke kleurtinten kenmerkend zijn voor het Gooi.

Het leverde vorig jaar een rapport op vol sfeerfoto’s en ’Dreamboards’, die volgens het bureau passen bij ’het Gooise DNA’. En van al die verschillende kleuren werd vervolgens één groot Goois dreamboard samengesteld met een tiental kenmerkende sfeerfoto’s die bij het Gooi moeten passen. Daarbij vallen vooral de bruine, verstilde herfsttinten op.

Wat IMA onder meer over die foto’s bij dit dreamboard zegt: ,,Vrouw in winterjas. Kwaliteit wordt gewaardeerd. Kwaliteit hoeft ook niet verstopt te worden, maar wordt met trots getoond. We zitten er warmpjes bij en kunnen tegen een stootje. En dat kwaliteit er goed uit mag zien, dat spreekt voor zich.’’

Operadiva

En verder de Opera Diva: ,,Omdat we weten hoe het moet, mogen we ook bepalen. Dat kun je uitleggen als ’noten op de zang hebben’, maar het spreekt toch voor zich dat wie zijn nek uitsteekt om te excelleren, die bij succes ook iets in de melk te brokkelen heeft.’’

Maar ook, de spanbrug: ,,Een brug is meestal geen reisdoel op zich. Het faciliteert de route van A naar B. Over de brug rijdt de ondernemer naar zijn volgende deal, vertrouwend op de onbeperkte ondersteuning van de brug. In gebieden met meer zelfvertrouwen straalt de brug ook zelf ambitie uit. Een zelfbewustzijn dat zijn gelijke niet kent, met peilers als zendmasten zo hoog. Deze brug mag er zijn.’’ Dat laatste citaat slaat natuurlijk op het feit dat het Gooi, samen met Utrecht, nog steeds wordt gezien als ’het verkeersplein van Nederland’.

Maar hoe ga je vervolgens het Gooi bij de rest van de wereld neerzetten, is de volgende vraag. ’Branding’ heet dat tegenwoordig in marketingkringen. Het antwoord van de Identity Matching Academy is ’Joie de Vivre du Nord’, de ’levenslust of levensvreugde van het noorden. ,,In de regio Gooi en Vechtstreek wordt hard gewerkt, én volop van het leven genoten’’, is de hartenkreet bij dit motto. ,,Dat gaat hier namelijk uitstekend samen.’’

Toedeledokie

Natuurlijk kennen we de uitdrukking ’Venetië van het Noorden’, maar als je er Franse termen bij gebruikt wordt het toch wat gevaarlijker. Van bijvoorbeeld ’Region du Nord-Pas de Calais’ wordt niemand vrolijk. Ook in Nederland was de komische film ’Chez les Ch’tis een hit, waarbij een Franse postbode moest verhuizen naar de onherbergzame regio Calais.

Onze regionale politieke bestuurders schrokken flink van deze typering. Vooral ook toen volgens coördinerend wethouder Miriam van Meerten uit Naarden bij de eindpresentatie werd verteld dat de regio Gooi en Vechtstreek zichzelf moest neerzetten als een ’passage’.

En is het compleet? Fabrieken en arbeiders zijn ook typisch Goois. Diplomatiek werd toen vervolgens meegedeeld dat dit onderzoek een uitstekend vertrekpunt is voor een nadere uitwerking. Minder diplomatiek gezegd gebeurde met het IMA-rapport wat Jos en Edgar uit de kantoorkomedie ’Debiteuren, Crediteuren’ altijd deden met hun van thuis meegekregen broodtrommeltje: ’Toedeledokie’, waarna het brood in de prullenbak verdween.

Maar ja, hoe nu verder? Je kunt wel een marketingbureau met specialisten de laan uitsturen, maar dan moet je als politici samen met je ambtenaren zelf wat in elkaar gaan zitten knutselen. En, opnieuw maar weer diplomatiek gezegd, ambtenaren en politici behoren nu niet bepaald tot het meest creatieve deel van de natie.

De resultaten zijn er dan ook naar. Burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum kwam in april met de beschrijving van het Gooi en de Vechtstreek als ,,een groen-blauwe oase in een stedelijke omgeving met een diversiteit aan landschappen’’, waarna nog enkele zinnen volgen.

Op de bijeenkomst voor politici over de regionale samenwerkingsagenda merkte GroenLinks-fractievoorzitter Jan Kastje uit Hilversum fijntjes op dat zo’n beschrijving wel wat erg lang is. Voorlopig is daarom besloten dat onze identiteit wordt omschreven als ,,Wij zijn hier Groen, Creatief en Monumentaal’’, waarbij het laatste woord slaat op bijvoorbeeld het Muiderslot, Vesting Naarden en het raadhuis van Hilversum. Na de zomervakantie gaan de bestuurders er verder nadenken over onze Gooise identiteit.

'Zelfs het open water is hier vernipperd'

Het marketingbureau IMA (Identity Matching Academy), gespecialiseerd in de branding, dus het neerzetten, van steden en regio’s, heeft ook de sleutelwaarden van bewoners in het Gooi en de Vechtstreek beschreven. Vraag is of we daar zo blij moeten zijn. Of zit er toch een kern van waarheid in?

Gereserveerd:

,,Alle plekjes zijn vergeven. Dat geldt voor de natuur, de bebouwing, maar ook de sociale posities. Niemand laat het achterste van zijn tong zien. Dat maakt het vaak niet eenvoudig om veranderingen door te voeren. Vrije plekken zijn dus minder vrij dan ze lijken.’’

Exclusief:

,,We doen alleen zaken met hen die we kennen. Het Old Boys Network is hier sterk ontwikkeld. Wat we te regelen hebben, regelen we eerst onderling. Dan pas in het openbaar. En wat we nodig hebben is dan ook goed geregeld. Vanzelfsprekend exclusief voor onszelf.’’

Noten op de zang:

,,Omdat we weten hoe het moet, mogen we het ook bepalen. Zaken die daar niet bij passen worden al vlot gecorrigeerd. ’Wie betaalt, bepaalt’ is bij ons een vanzelfsprekendheid.’’

Versnipperd:

,,De Gooi en Vechtstreek bestaat zowel fysiek als mentaal uit vele eilandjes. En de eilandjes worden zorgvuldig afgeschermd met hekken en heggetjes. Alles wat de streek te bieden heeft is versnipperd. Zelfs het open water is versnipperd. De samenhang tussen al deze snippers is beperkt. Dat maakt samenwerken moeilijk en volgens velen ook onnodig.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.