Uitbreiding van Albert Heijn geeft Heigalerij 'boost'
Jaren hebben winkeliers en buurtbewoners erop gewacht, nu is het dan eindelijk zover. De verbouwing van De Heigalerij, ooit het eerste overdekte buurtwinkelcentrum van Nederland, is in gang gezet.
Binnen is het nog rustig deze ochtend. Althans, wat de klandizie betreft. Van achter de schotten, waarop Albert Heijn aankondigt dat de vernieuwde vestiging op 5 november weer opengaat, is het geluid van hamers en boormachines duidelijk hoorbaar.
Werklui van bouwbedrijf Van der Pijl uit Gorinchem zijn vorige week begonnen met de tien weken durende verbouwingsklus.
Het winkelcentrum aan de Van Hogendorplaan ondergaat een complete metamorfose, waarvan de spectaculaire uitbreiding van het AH-filiaal het meest in het oog springt. De supermarkt wordt bijna vier keer zo groot en er komen twee keer zoveel producten in de schappen te liggen.
Profijt
Dat geeft volgens slager-traiteur Rob Groenewegen een enorme ’boost’ aan het sterk verouderde winkelcentrum in Hilversum-Zuid. ,,Mensen uit de buurt hoeven straks niet meer naar de vestiging in de Kerkelanden.’’
Niet alleen buurtbewoners, maar alle winkeliers van de Heigalerij hebben profijt van de uitbreiding, legt Groenewegen uit, terwijl hij vers rundvlees aan plakken snijdt.
Doorloop
De nieuwe ingang van Albert Heijn komt recht tegenover zijn zaak te liggen. Door de nieuwe indeling ontstaat er veel meer doorloop van klanten. ,,Sommige bezoekers komen niet verder dan de buitenkant. Die weten niet dat hier een groenteman en een bakker zitten.’’
Edwin en Sylvia van den Berg van slijterij Delivino beamen dit. Hun zaak zit vanwege de verbouwing op een tijdelijke locatie en krijgt in de nieuwe Heigalerij een prominentere, bredere plek.
Sylvia van den Berg vindt de opwaardering van de Heigalerij fantastisch voor de buurt met veel oudere bewoners. Slager Groenewegen deelt het enthousiasme van zijn collega-winkelier. ,,Ik kan niet wachten tot het 5 november is.’’