Radiofout leidde tot crash op 'Hilversum'

De PH-ASD na het ongeval op vliegveld Hilversum / foto HDC Media

Hilversum

Door het - niet fataal afgelopen - ongeluk, dat zich op 17 april vorig jaar op Vliegveld Hilversum afspeelde, is de (kleine) luchtvaart weer eens met de neus gedrukt op een belangrijke les: goede communicatie via de radio is alles. Dat valt op te maken uit het onderzoek, dat de Raad voor de Veiligheid heeft vrijgegeven.

De Raad heeft het incident gedurende ruim een half jaar grondig bestudeerd. Het rapport is sinds kort beschikbaar. Doel ervan is om te voorkomen dat zich in de toekomst nog eens zoiets voordoet. De schuldvraag maakte geen deel uit van het onderzoek.Het liep op 16 april allemaal nog vrij goed af, er was alleen wat materiële schade aan het vliegtuigje (registratienummer PH-ASD). Dat was vanaf landingsbaan nummer 18 doorgegleden en in een sloot tot stilstand gekomen. De piloot kwam met de schrik vrij. Zo kwam er een abrupt einde aan z’n solo-trainingsvlucht van die middag.Het had een stuk ernstiger kunnen aflopen. Ten eerste is uit het onderzoek gebleken, dat de man z’n kist op de verkeerde - want niet in gebruik zijnde - landingsbaan aan de grond had gezet. Hij kruiste bij de landing andere start- en landingsbanen, die wel in gebruik waren. Hoe kwam het dat de piloot niet op de hoogte was van de juiste, beschikbare landingsbaan? Volgens de Raad heeft de man vanuit Hoogeveen nog gebeld met de havendienst in Hilversum. Hij gaf zijn geschatte aankomsttijd door, informeerde naar het weer en vroeg welke landingsbaan hij hier moest hebben. ’Hilversum’ gaf door dat baan 18 in gebruik was.De vlucht naar Hilversum verliep normaal. In de omgeving van het vliegveld poogde de piloot contact op te nemen met ’beneden’. Naar is gebleken stond de radio niet op de juiste frequentie ingesteld, de piloot heeft dat niet gecheckt. Hij besloot zijn geplande route aan te houden en een nadering voor baan 18 te vliegen, de baan die in gebruik was geweest op het moment van het telefoongesprek vanuit Hoogeveen.De havenmeester van Hilversum heeft gezegd dat hij opeens een toestel waarnam dat, zonder vooraankondiging per radio, zich kort voor landingsbaan 18 bevond. De piloot reageerde niet op een radio -oproep en vervolgde de landing. Met het bekende gevolg.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.