Reclame 'vervuilt' Hilversumse rotondes

Redacteur De Gooi- en Eemlander
Hilversum

’Hilversum Tuinstad’ verdwijnt achter de reclame. Dat stelt D66-fractievoorzitter Barend Smit over de mogelijkheid voor bedrijven om een van de achttien rotondes of voorrangspleintjes te adopteren. ,,Niet alleen Henk en Ingrid, maar ook Jan-Willem en Antoinette zijn ontevreden.’’

En toch was de Democraat in eerste instantie best enthousiast over de mededeling van de zeer verheugde wethouder Frans van Osch. Die meldde begin deze maand dat het was gelukt om te bezuinigen op groenonderhoud van rotondes zonder dat de kwaliteit verloren ging. Het idee, afkomstig van bewoners via de bezuinigingswebsite van de gemeente, hield in dat dankzij een samenwerking met De Rotondespecialist de Gooise bedrijven één van de rotondes of zogenaamde voorrangspleinen konden adopteren. ,,Door samen te werken bij de inrichting en het onderhoud kan de kwaliteit van de leefomgeving hoog gehouden worden tegen lagere kosten. De bedrijven die een rotonde adopteren betalen namelijk voor het onderhoud van het middeneiland van de rotondes. In ruil hiervoor mogen zij reclameborden op de rotonde plaatsen’’, meldde de liberaal destijds. Smit vindt achttien rotondes echter wat veel, zeker ook omdat er pleinen tussen zitten zonder groen. ,,Op de groene rotondes ontregelen de reclameborden niet alleen het verkeer, maar ook het groen. Er worden minstens vier reclameborden op één rotonde geplaatst. Daarmee ontnemen ze het fraaie zicht op de groene rotonde vanuit alle richtingen. Het zicht op de keurig onderhouden tuinstadentree verdwijnt achter de vier reclameborden op poten.’’Het idee, dat slechts een besparing zou opleveren van 18.000 euro, staat volgens Smit ook nog eens haaks op het groenbeleidsplan.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.