Oplossing herrietreinen ver weg

Omwonenden van het Hilversumse spoor tonen samen met wethouder Nicolien van Vroonhoven een spandoek.© Foto Valentijn Bartels

Valentijn Bartels
Hilversum

Tevreden over de gekregen de aandacht, maar boos over het ontbreken van een concrete oplossing gingen bewoners die last hebben van herrietreinen in Hilversum weer weg uit Den Haag.

Ook wethouder Nicolien van Vroonhoven (wonen) vindt het korte termijn voorstel van staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) om twee ton voor smeerpotjes voor het spoor te betalen ontoereikend. ,,Wij betalen dan als gemeente nog drie ton om helemaal van onderhoud af te zijn, terwijl de vervuiler moet betalen.’’ Jaarlijks kost onderhoud van het gladder maken van de rails zo’n 40.000 euro.

Dubbel gevoel

Een dubbel gevoel overheerst na afloop van het bezoek. Het probleem van omwonenden van het Hilversumse spoor kreeg volop aandacht in de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu, de oplossing is er een die de gemeente Hilversum eerder van de hand wees: betalen voor problemen die door ProRail worden veroorzaakt. Van Vroonhoven en omwonenden van het spoor blijven hun tanden in de geluidsoverlast door gekrijs van treinwielen zetten.

Schoolreis

Donderdag aan het begin van de middag staan de vastberaden Hilversumse wethouder en getergde Hilversummers klaar bij het raadhuis om hun klachten over geluid kracht bij te zetten in Den Haag. Spandoeken en zelfs buttons worden meegenomen om de Haagse politiek te overtuigen. Daar moet het over en weer wijzen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail maar eens beëindigd worden.

© Gemeente Hilversum

Een grote touringcar stopt voor het Dudokpark, waar een ploeg van zo’n vijftien mensen instapt. De discussie in de bus wordt al vrij snel serieus. Want, bewoners hebben al sinds 2008 ’iedere tien minuten’ last van een hoog geluid van piepende treinwielen tegen het spoor. ,,Toen is de spoorboog strakker gemaakt, waardoor ik thuis geen normaal gesprek kan voeren als een trein passeert’’, zegt omwonende John Overhage. In de bus wordt de tocht lachend vergeleken met een schoolreis, al wordt de sfeer serieuzer als Den Haag dichter in de buurt komt.

Thuiswedstrijd

Van Vroonhoven speelt een thuiswedstrijd. Als oud-lid van de Tweede Kamer loopt ze voor de groep uit door gewichtige beveiligingspoortjes naar de Groen van Prinstererzaal. Vooraf overhandigt ze namens bewoners, de gemeente Hilversum en de gemeenten Leiden en Woerden (die ook last hebben van spoorherrie) een noodkreet aan de commissieleden. Ook krijgen de politici een button tegen hinderlijk booggeluid.

D-day

De actie levert direct resultaat op. Alle commissieleden vragen Dijksma met een oplossing te komen. ,,Dat wil ik haar op de borst spelden’’, zegt PvdA-kamerlid Duco Hoogland terwijl hij olijk een button van de Hilversumse groep in de lucht houdt. Eric Smaling (SP) noemt het booggeluid ’een drama’. Toch belooft Dijksma ’slechts’ het probleem te inventariseren en te onderzoeken of de wet ruimte biedt om de herrie in de toekomst te bestrijden. De handreiking voor een tijdelijke oplossing valt in eerste instantie verkeerd bij Van Vroonhoven. ,,Ik denk er nog wel over na als het echt werkt, maar eerst wil ik haarfijn uitleggen dat het probleem niet bij ons ligt. Waarom dan betalen? 28 november komt het onderwerp weer in een vergadering in Den Haag aan de orde, dan is het D-day.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.