’Radio en tv, het is toch iets magisch’

Ronald Frisart
Hilversum

Een ’feelgood event’, een heel ’pakket aan beleving’ van de radio- en televisiewereld. Dat moeten de Open Studio Dagen op het Hilversumse Mediapark zijn - komend weekeinde alweer voor de zevende keer op rij.

Jan Douwe Rekers begint helemaal te glunderen als hij vooruit blikt. ,,Radio en televisie, het is toch iets magisch’’, verklaart hij de aantrekkingskracht die mediastad Hilversum en het Mediapark uitoefenen op heel Nederland. Rekers’ bureau Hilversum Events neemt een groot deel van de organisatie van de Open Studio Dagen voor zijn rekening. Toch wil hij graag eerst even een mogelijk misverstand uit de wereld helpen: ,,Het is niet ons feestje, wij doen uitvoerend werk. Het is het feestje van de Stichting Open Studio Dagen, van de deelnemende omroepen en bedrijven en van de gemeente Hilversum.’’

Groei

Wat in 2007 mede op initiatief van Jan Slagter (Omroep Max) begon en toen zo’n 3500 bezoekers trok, verwelkomde vorig jaar ruim negenduizend belangstellenden. De hoop is dit jaar de grens van tienduizend bezoekers te slechten. Met die oplopende cijferreeks wil Rekers maar zeggen: de Open Studio Dagen groeien en groeien.

Dat geldt ook voor het aantal deelnemers. In 2007 legden Max en Beeld en Geluid de basis. Vorig jaar zette de NOS een voorzichtig eerste stapje. De grote toeloop bij de Journaal-workshop van toen deed de NOS besluiten nu voluit mee te doen. Ook de grote commerciële omroep RTL stapte vorig jaar in.

Afwezig

Wat echter opvalt, is dat de meeste publieke omroepen schitteren door afwezigheid. Komt het door de Haagse bezuinigingen waaronder ze zuchten? Rekers weet het niet precies, wijst erop dat er omroepen zijn - zoals de Tros, tegenwoordig Avrotros - die zelf al veelvuldig het land in trekken. Toch heeft hij goede hoop van jaar op jaar meer omroepen en bedrijven over de streep te trekken. ,,We kunnen op het Mediapark spots creëren waar omroepen zich kunnen presenteren.’’ Verder hoopt hij dat er wellicht een driejarenplan kan worden opgesteld. ,,Misschien past het dan beter in de strategie van omroepen. Bovendien: hoe groter het evenement wordt, des te relevanter wordt het voor partijen om mee te doen.’’

Op de kaart

Maar ook u al gaat het lekker. ,,Het borrelt steeds meer, er is elk jaar meer energie, beter draagvlak.’’ Dat is mooi, want de belangrijkste doelstelling van het evenement is Hilversum als mediastad (nog) beter op de kaart te zetten. Rekers: ,,Vergelijk het wat dat betreft maar met de marine- of de luchtmachtdagen’’.

Bezoekers - jong en oud - trekken de Open Studio Dagen intussen uit alle windstreken, van Groningen tot Goes en van Maastricht tot Medemblik. En ja, ook uit het Gooi en Hilversum zelf komen mensen een kijkje nemen. Uitgebouwd zijn de organisatoren nog lang niet. Rekers: ,,Wat we uiteindelijk willen bieden is het ultieme event. We willen steeds meer laten zien van wat er gebeurt achter die deuren waar mensen anders nooit komen. Televisie en radio zijn voor de meeste mensen toch een magische wereld.’’

Belang

Welk belang omroepen als Max en RTL bij deelname hebben, is niet moeilijk te bedenken. Maar facilitaire bedrijven als United en Dutchview? Die hebben met het publiek immers geen directe relatie? Rekers: ,,De bekendheid van Hilversum als mediastad sijpelt toch door, ook naar facilitaire bedrijven. Zo kan het best zijn dat een aantal van hun toekomstige medewerkers met het Mediapark in aanraking zijn gekomen dankzij de Open Studio Dagen.’’

Praktische informatie

Het complete programma van de Open Studio Dagen is te vinden op www.openstudiodagen.nl

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.