Weghalen reclame in Bussum is ’oncollegiaal’

Alexander Poort
Bussum

Oncollegiaal. Zo noemt Brigitta Boonacker - voorzitter van de Bussumse Ondernemers Vereniging (BOV) - de acties van de ondernemers die vorig jaar hun reclame-uitingen hebben verkleind, of zelfs helemaal weggehaald, om te ontkomen aan de reclamebelasting. ,,Wij zien het als BOV dan ook als onze taak om onze leden te blijven motiveren en uit te leggen waarom de reclamebelasting belangrijk is.’’

De inkomsten voor het ondernemersfonds - dat wordt gevuld met de opbrengst van de reclamebelasting - vielen vorig jaar bijna een ton lager uit dan verwacht. Ook voor dit jaar zijn de verwachtingen - in vergelijking met 2014 - een stuk lager. Een kleine twee ton. Bovendien gaan hier nog de inningskosten voor de gemeente - dertigduizend euro - vanaf. Ook moet er nog een bedrag van bijna dertigduizend euro worden terugbetaald, dat dit jaar teveel is uitgekeerd. Dat betekent dat het ondernemersfonds volgend jaar ongeveer 140 duizend euro te besteden heeft. Dat is bijna de helft waar bij de invoering rekening is gehouden.

Boonacker vindt dat teleurstellend. ,,Je haalt hiermee een systeem dat eindelijk begint te lopen onderuit. Ik begrijp die ondernemers ook echt niet. Ze snijden namelijk zichzelf ook in de vingers. Straks kom je in hetzelfde schuitje terecht als eerder en moeten we, als we nog iets bijzonders willen organiseren, weer met de pet rond. Dan betalen ze dus alsnog. Of het is weer zo dat een klein deel van de ondernemers betaalt voor de iedereen.’’

Met ProBussum gaat de BOV nog een keer aan alle ondernemers duidelijk maken waar de reclamebelasting voor dient en hoe belangrijk het is dat iedereen eraan meebetaalt. ,,En anders moeten we op termijn misschien weer het systeem veranderen’’, spreekt Boonacker waarschuwend.

Al wil ze niet alle ondernemers te hard vallen. ,,Je moet niet vergeten dat we een stevige crisis hebben gehad. We zien nu wel een langzaam herstel, maar je merkt toch dat consumenten de hand nog niet helemaal van de knip halen. Al moeten we ook realistisch blijven. Als een ondernemer die honderd euro reclamebelasting niet kan betalen is dit niet alleen onwil. Dan is er ook iets anders aan de hand.’'

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.