NEC Hilversum moet alsnog 170.000 euro betalen

Ronald Frisart
Hilversum

IT- en communicatiebedrijf NEC in Hilversum moet KPN alsnog een uit 2011 stammende rekening betalen van bijna 170.000 euro. Dat heeft de rechter in Utrecht deze week bepaald.

In 2006 sloten KPN en NEC een contract: KPN zou NEC voicediensten leveren. Met het oog daarop bouwde NEC zelf een zogeheten PBX-telefooncentrale. In juni 2011 werd een PBX-nummer van NEC gehackt. De hackers belden dagenlang naar Oost-Timor.

Twee dagen nadat dat was ontdekt (en tegengegaan) liet KPN weten dat het gebel een schadepost van 1171 euro had opgeleverd. In oktober dat jaar kwam KPN met de definitieve rekening en die was een stuk hoger: 169.618 euro en 73 cent. Of de Hilversumse vestiging van de Japanse multinational NEC maar even wilde betalen. Dat wilde NEC niet. Ten eerste vond het bedrijf dat KPN had moeten waarschuwen voor de risico’s van voicediensten, bovendien vond NEC het verschil tussen de aanvankelijk opgegeven schadepost en de eindnota wel erg groot.

De rechter oordeelt nu dat het contract uit 2006 geen bepalingen bevat die KPN een bijzondere zorgplicht opleggen jegens NEC. Bovendien, aldus de rechter, is NEC - bouwer nota bene van een eigen PBX-centrale - een professioneel bedrijf dat heel goed voor zichzelf kan zorgen. NEC moet de rekening van bijna 170.000 euro dus alsnog betalen. Ook moet het de juridische kosten vergoeden die KPN heeft moeten maken: dik 6600 euro.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.