Horeca schiet uit de grond in Hilversum
Foodhall Mout, Biercafé De Barbier, Wijnbar Vida en Eetcafé ’t Bolle Tonnetje zijn net uit de startblokken of toekomstige horeca in het Meddens-pand is alweer het nieuwe gesprek van de dag. De terrassen stromen vol en het ene het andere koffietentje en restaurant schiet uit de grond. Wat is er aan de hand? „Ik hoor alleen maar positieve geluiden over Hilversum. Er gebeurt van alles”, glundert Edwin Spitsbaard, voorzitter van de Hilversumse horeca.
Rustig neemt hij een slok espresso. Edwin Spitsbaard (43) gaat er even goed voor zitten in zijn nieuwe wijnbar Vida aan het Marktplein.
Straks, vanaf drie uur, gaat de deur van de gerenoveerde wijnbar pal naast zijn Spaanse restaurant Vida open. Op zijn telefoon toont hij beelden van het openingsweekend. „De hele tent vol. Kippenvel. Leuk publiek, iedereen vrolijk.”
Op het filmpje genieten gasten in de zitkuil, hangmatten en aan tafels. De wijn, Vermout, oesters en pintxos - Spaanse hapjes aan prikkers - gaan rond. „Gaaf hè?!”, straalt Spitsbaard. In 2015 komt het monumentale pand met duizend vierkante meter stadstuin op zijn pad. Het Marktplein is nog niet opgeknapt en het plan voor Foodhall Mout nog onbekend. Toch hapt hij toe. „Puur onderbuikgevoel, ruim twintig jaar horeca-ervaring. En je buurman komt maar één keer te koop, zeggen ze.” De wijnbar is meteen een hit.
„Hilversum is booming”, lacht hij. „Volle terrassen. Overal. Op doordeweekse dagen is het weer druk met winkelend publiek. Dat heb je een tijd niet gezien.” Is de komst van budgetkledinggigant Primark de grote aanjager? Het verbouwde overdekte winkelcentrum Hilvertshof? Of toch de opening van Foodhall Mout annex Gooische Bierbrouwerij in de oude Eurobios?
Zeg het maar! „Niet om te slijmen, maar ik denk dat het is begonnen bij dit college van burgemeester en wethouders”, zegt Spitsbaard. „Bij het vorige liepen we tegen allerlei regeltjes aan, dat was stoffig. Dit college is vooruitstrevend, ondernemend, meedenkend en betrekt de horeca overal bij.” Als voorbeeld vertelt hij dat het kersverse college destijds direct naar het hoofdkantoor van Nike holde. „Nike is goed voor duizenden banen, die moet je koesteren. Die mensen gaan allemaal naar de horeca en winkels.”
De nieuwe Primark in Hilvertshof een magneet voor shopaholics.© ©STUDIO KASTERMANS
Crisis
Cruciaal was ook dat burgemeester Pieter Broertjes hamerde op samenwerking. „Vijf jaar geleden vroeg hij tijdens een kerstborrel aan 25 horecaondernemers: wat doen jullie nou samen? Hadden we geen antwoord op, dat hebben we ons aangetrokken. Vroeger was het ieder voor zich. Door de crisis ging de horeca inzien dat je moet samenwerken. We hebben Stichting Uitgaan Hilversum opgericht.”
Bij overleg met de gemeente en tijdens evenementen trekken de horecabazen nu samen op. En - hoe symbolisch - als een bepaalde sterke drank bij Vida op is, steekt Jerry de Vries van Mout ’s avonds gewoon de weg over om een fles uit te lenen. Geen enkel punt. Gebeurt andersom ook.
Spitsbaard: „We hebben een donkere periode gehad, vijf, zes jaar geleden. Met twee ernstige geweldsincidenten op de Groest. Werd breed uitgemeten in alle media. Nu hoor je alleen maar positieve geluiden over Hilversum. We hebben het slechte imago eraf weten te krijgen. Dat durf ik nu echt te zeggen. Het is een sneeuwbaleffect. Alles bij elkaar is er voor zeventig miljoen in Hilvertshof geïnvesteerd. Gemeente en ondernemers hebben miljoenen in het Marktplein en de horeca gestoken. Wat ook helpt is het gevelherstelfonds, waarbij je 10.000 euro subsidie kan krijgen als je je gevel in ere hersteld. En einde crisis, hè. De consument kan weer meer uitgeven.”
Horecastop
In 2006 telde Hilversum 229 horecazaken. Tijdens de crisis kelderde dat aantal naar 211 en begin 2016 stond de teller op 242. Nog steeds worden winkels ’omgekat’ tot nieuwe horeca. „In het centrum mag er nog volop horeca bij. De vraag is: wil je dat ongelimiteerd? Dat als een detaillist over de kop gaat er weer horeca in komt? Dat moet je niet willen. Ik ben uiteindelijk wel voor een soort horeca-stop. ’Pareltjes’ in de horeca moeten mogelijk blijven. Het gaat om een goed op elkaar afgestemd aanbod. Dus niet nóg een Spaans restaurant of foodhall, maar wel een biefstukkentent als Loetje. Lastig, want wie bepaalt wat een pareltje is?”
Genieten in de stadstuin achter wijnbar Vida.
De ondernemer zit er niet mee dat de kapper en boekhandel tegenwoordig ook koffie en een broodje mogen serveren. „Blurring is prima. Als je daar als horeca last van hebt, dan moet je iets bedenken waardoor klanten wél naar jou komen. Maar gelijke monniken, gelijke kappen. Dan moet die kapper ook toiletten hebben.”
’Azijnzeikers’
Spitsbaard werkt zich een slag in de rondte als horecavoorzitter en eigenaar van vier Vida-zaken. „Ik leg de lat hoog.” Hij kan slecht tegen ’azijnzeikers op social media’. „Feitelijke onjuistheden in recensies op Facebook of Tripadvisor trek ik niet. Dan reageer ik. Het is zo makkelijk ingetikt hè, vanuit je luie stoel. Tegen die mensen wil ik soms zeggen: ’Hier heb je de sleutel, doe het vandaag eens even zelf’.”
De run op Foodhall Mout is overweldigend.
Spitsbaard blikt over het nieuwe Marktplein. Twee meiden lopen langs met volle Primarktassen. Op het terras van Mout koesteren gasten zich in de zon. Op de achtergrond bioscoop Vue met 300.000 bezoekers per jaar. Hij geniet ervan. „Een prachtig plein. Steeds meer mensen komen van buitenaf naar Hilversum.”
Inzet is meer toeristen (nu jaarlijks 1,5 miljoen in de regio) trekken. „Omdat Amsterdam het gewoon niet aankan. En voor toeristen is Hilversum gewoon een voorstad van de hoofdstad.” Vurige wens is een verbinding tussen het Mediapark - met publiekstrekker Beeld en Geluid - en het centrum. Denk aan de toekomstige interactieve route ’Media Mile’ langs hotspots en misschien wel een elektrisch treintje. Ook extra hotelkamers (nu 240) zijn welkom. Zelf droomt Spitsbaard van een eigen ’boetiek hotelletje’. „Hotel Vida. Met 12, 15 kamers en een winkeltje met onze eigen koffie, bier en gedroogde worst De Olijcke Vida. „Steeds nieuwe dingen bedenken, daar word ik blij van.”
Nieuw, nieuwer, nieuwst!
De Hilversumse horeca zit in de lift. Nieuwe aanwinsten:
Binnenkort verwacht: horecazaak in voormalig modehuis Meddens op hoek Kerkbrink/Kerkstraat.
Nieuwe koffietent opent op hoek Kerkstraat/Wagenmakersplein, tegenover de Hema.
Bakkerij Roos, populair om zijn Turkse pizza en kapsalon, trekt in pand van snackbar Donner King aan Marktplein.
1 juli geopend: Hollandse-hits-eetcafé ’t Bolle Tonnetje in vroegere De Waag aan de Groest.
Wijnbar Vida Vineria op de kop van de Groest.
Foodhall Mout met Gooische Bierbrouwerij in oude Euro aan nieuwe Marktplein.
De Barbier in voormalige tapijtzaak aan de Groest.
Gerestyled hotel-theater Gooiland met bar Copper.
Eethuisje Hillyfood in hoekpand aan de Kleine Drift, voorheen coffeeshop Papillon.
Presto Coffee aan de Herenstraat/Zeedijk vernieuwd met subsidie uit gevelherstelfonds.
Pitas en Pies aan de Schapenkamp/Leeuwenstraat.
Royal Food Hilversum, Syrische ondernemers aan Groest.