Horeca Hilversum is booming: ’Meer bezoekers en stijgende horeca-omzetten’
Volle terrassen en de ene na de andere horecazaak opent de deur in Hilversum. „Bezoekersaantallen en omzetten nemen toe”, zegt wethouder Wimar Jaeger.
Hilversum trekt volgens de wethouder meer horecabezoekers uit de regio. „Ook uit Baarn en Soest. Daar zijn we echt opgetogen over. Al moeten we alert zijn op oververhitting. Fundamentele groei is belangrijk, geen hyperige groei. Mensen vinden het hier nú leuk, dat moet over een half jaar ook zo zijn.” Een té groot horeca-aanbod is niet de bedoeling. „Ondernemers moeten er wel van kunnen leven.”
Economie
Volgens de gemeente profiteert de horeca van investeringen in het Marktplein, Hilvertshof, de oplevende economie en ’focus op het centrum’. Streven is nog meer horeca-uitgaven aan Hilversum te binden. Eerder onderzoek wees uit dat van de in Hilversum aanwezige 74 miljoen euro ’horecakoopkracht’ ongeveer 33 miljoen euro in Hilversum wordt uitgegeven en 41 miljoen euro weglekt naar Amsterdam, Utrecht en de rest van de Gooi- en Vechtstreek.
’Restaurantstad’
Uit een gemeentelijk horecarapport blijkt dat het aantal horecazaken steeg van 229 in 2006, naar 242 begin 2016. Het aantal cafés is de afgelopen tien jaar gedaald en Hilversum ontwikkelt zich tot ’restaurantstad’. Het volgende speerpunt is volgens Jaeger ’een vitale Kerkbrink’. Straks hét epicentrum voor activiteiten en educatie over media-cultuur.
Lees hier nog meer over het succes van de Hilversumse horeca.