Twee ton extra voor promotie 'Mediastad'

hilversum

Hilversum moet alle zeilen bij zetten om de positie van 'Mediastad' te behouden. Om mediabedrijven te houden of juist naar Hilversum te lokken, komt er een speciale media-ambtenaar à 70.000 euro. De 'mediaman' (m/v) krijgt bovendien 130.000 euro extra te spenderen.

Dat is althans het voorstel van burgemeester en wethouders. In totaal komt het Hilversumse budget voor 'multimediabeleid' hiermee op 360.000 euro per jaar. Door technologische ontwikkelingen is Hilversum allang geen 'must' meer voor mediabedrijven. Tel daar belemmeringen van een onderkomen in Hilversum - zoals matige bereikbaarheid - bij op en het is duidelijk dat er werk aan de winkel is. De mediasector is cruciaal voor Hilversum, goed voor twintig procent van de werkgelegenheid. Wordt werkgelegenheid in de toeleverende en faciliterende sfeer (ict, zakelijke dienstverlening, horeca) meegerekend, dan legt de sector nog veel meer gewicht in de schaal voor de Hilversumse economie. De gemeente deed al het een en ander om de media te pleasen. Niet voor niets gaat het hier om een 'speerpuntsector'. Maar het is niet genoeg, blijkt uit onderzoek van het ingehuurde bureau TwoMinds. Er is zoveel aan extra activiteiten noodzakelijk, dat er minstens een 'hele' ambtenaar bij moet. De media-ambtenaar moet fungeren als hét aanspreekpunt voor mediabedrijven, maar werft bijvoorbeeld ook actief bedrijven en wordt 'accountmanager' voor de Hilversumse top-25 van mediabedrijven. Voor de top-100 van mediabedrijven komt er twee keer per jaar een bijeenkomst. Verder steekt Hilversum geld in 'broedplaatsen' voor kleinschalige, startende bedrijfjes in de sector. Het plan moet nog worden goedgekeurd door de politiek. Vooruitlopend daarop hebben burgemeester en wethouders voor dit jaar 65 mille vrijgemaakt om een aantal belangrijke mediazaken alvast op te pakken. Het gaat onder andere om participatie aan het project Dutch Media Hub, dat van Hilversum de digitale poort van Europa moet maken. Maar ook om promotiemateriaal en sponsoring van media-events.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.