Versa gaat voor andere aanpak

Valentijn Bartels
Hilversum

Anita Keita is voorlopig de nieuwe directeur bij welzijnsorganisatie Versa Welzijn.

Keita staat voor de opgave om welzijnswerk in de regio, ondanks forse werkdruk, in goede banen te leiden. Zij neemt de functie over van Claire Schröder, die na kritiek van de gemeente Hilversum vertrok. Versa is in de regio Gooi en Vechtstreek onder meer verantwoordelijk voor jongerenwerk, buurtwerk en mantelzorgondersteuning. Daar betalen de gemeenten een miljoenensubsidie voor.

Steun

,,Het is een interim functie, de Raad van Toezicht zoekt nog naar een permamente leidinggevende’’, vertelt Keita. ,,Dat kan zeker wel vijf maanden duren.’’ Toch heeft zij de komende tijd een duidelijke missie. ,,Bij alle welzijns- en zorgorganisaties ervaren medewerkers een enorme werkdruk. Onze 200 werknemers moeten alle regiogemeenten bedienen. Dat kan alleen als we aansturen op een participatiesamenleving.’’ Steun van inwoners dus. ,,Want we kunnen het niet alleen. We moeten zoeken naar energieke en getalenteerde inwoners’’, weet Keita. Zij denkt bovendien dat het hoog nodig is om prioriteiten te stellen, zodat Versa met beperkte middelen - er is fors bezuinigd - goed werk kan leveren.

De Hilversumse wethouder Arjo Klamer (welzijn) liet in een brandbrief weten te weinig te horen over de problemen en de voortgang van de welzijnsorganisatie. Negatieve signalen kwamen er wel van medewerkers en inwoners. ,,Ik ken de klachten en ik spreek volgende week met wethouder Klamer. Het is de kunst om relaties met alle gemeenten goed te houden. We vergeten door het harde werken soms om te laten zien wat voor resultaat we behalen, dat willen we beter doen’’, vertelt de Versa-bestuurder.

Zij heeft vertrouwen in de samenwerking met de gemeente Hilversum, die in het recente verleden op z’n zachtst gezegd moeizaam was. ,,Alle gemeenten hebben een brief ondertekend dat we samen keihard gaan werken aan de welzijnsopgave in de regio, Hilversum gelukkig ook’’, aldus Keita.

Klamer laat zijn gemeenteraad weten dat hij hoopt dat de gemeente door de nieuwe directeur tijdig wordt geïnformeerd als afspraken niet kunnen worden gerealiseerd. Andere regiogemeenten lieten eerder al weten de klachten van Hilversum niet te herkennen.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.