Aangereden auto’s veel vlotter weghalen
Weer een strook afgekruist© ANP
Kop staartbotsinkjes. Ze zorgen voor ergernis en files. De botsers staan verzekeringspapieren in te vullen en blokkeren een rijstrook. Rijkswaterstaat kruist voor de veiligheid nog maar een paar banen af en brengt op de matrixborden de snelheid terug zodat er nog meer vertraging ontstaat. En als het om echt grote klappers gaat, moet er worden gesleept. Om je groen en geel te ergeren.
Jan Harmenzon uit Heiloo heeft het idee dat er steeds meer tijd wordt genomen voor het afhandelen van ongevallen. Die procedures moeten eenvoudiger en sneller. Hulpdiensten moeten sneller anticiperen, vinden veel lezers. Meer asfalt helpt niet, vinden sommigen.
Buster Fontijn - gepensioneerd vrachtwagenchauffeur - verwondert zich over de files die politie en hulpdiensten zelf veroorzaken. ,,Ik heb in landen gereden waar, als er een ongeluk gebeurd was, er op drukke punten shovels klaar stonden. Als de mensen er uit waren werden die meteen ingezet om de weg vrij te maken.’’
Verwijderbare vangrail
Maak ruimte voor bergingswerkers door om de paar honderd meter een verwijderbare vangrail te installeren en parallelwegen waar de bergers kunnen aanrijden en afslepen. Een soort klapdeur in de vangrail, suggereert Susan Hamelink uit Zijdewind. Vegen en snel weer verder, schrijft Joop Dekker uit Heerhugowaard.
Politieonderzoek waardoor wegen worden afgesloten. Daar ergeren lezers zoals Menno Vijver en Louis Crombeen zich groen en geel aan. Ivo Wildenberg van de Stichting Incident Management ook, bekent hij. ,,De irritatie die dat oplevert is gigantisch, maar het aantal zogenoemde ’voertuigverlies-uren’ van filerijders door politieonderzoek is verbazend klein. Het zijn de regels, maar het kan soms uren duren. Procedures rond politieonderzoek schijnen sinds de Puttense moordzaak te zijn veranderd. Maar bij een eenzijdig ongeval van een motorrijder die onder een vangrail raakt, vraag ik me af wat dat technisch onderzoek oplevert. Er schijnt ook maar met een heel klein percentage van de onderzoeken echt iets te gebeuren.’’
Afkruisen
Banen afkruisen naast een baan waarop een ongeval is gebeurd, is nog zo’n lezersirritatie. Wildenberg in een reactie hier op: ,,Er zijn afspraken over het optreden bij een ongeval om ongelukken met de hulpverleners te voorkomen. Dan worden banen afgekruist. De hulpverleners staan iedere dag in het verkeer op een plek waar jij en ik niet zouden willen staan. Het is voor een buitenstaander heel moeilijk te beseffen hoe gevaarlijk dat is. Ik prijs me gelukkig dat ik nog nooit een vrouw van een berger heb hoeven bezoeken omdat een berger gewond is geraakt of erger. Dat is toch wel een heel groot goed.’’
Tot slot nog een suggestie van Pieter van Gelder uit Haarlem: zet drones in om foto’s van de ongevalssituatie te maken.