Bussumse bestormt theaterwereld

Esther Habbema droomt van een eigen voorstelling in Carré. Foto Robin Bourguignon

Els Blom
Bussum

Als dochter van een regisseur en een theaterproducent groeide de Bussumse Esther Habbema op in en om de coulissen van de grote en kleine theaters in Nederland. In haar tienerjaren besloot ze dat theatermaken haar vak zou worden en in de jaren die volgden, greep ze iedere kans om haar droom na te jagen. Nu staat een van haar grote wensen op het punt in vervulling te gaan: zelf een theaterstuk regisseren met een première in een grote schouwburg.

Hoewel ze pas 22 is, heeft Esther Habbema als regie-assistent een indrukwekkende staat van dienst. Ze werkte mee aan ’De kleine blonde dood’, ’The Buddy Holly story’ en ’Sonneveld de musical’. Maar het begon allemaal op de middelbare school. ,,Ik zat op het Willem de Zwijger College in Bussum. Daar hielp ik met het organiseren van de schoolmusicals.’’ Op haar veertiende schreef ze zelf een verhaal en kreeg ze de kans om de onderbouwmusical te regisseren. ,,Toen dacht ik voor het eerst: ’Dit kan ik, dit is mijn ding.’’

Na de middelbare school begon ze de opleiding Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. In het tweede jaar van de studie liep ze stage bij theatermaker Bruun Kuijt en in haar vierde jaar kwam de kans om als regie-assistent mee te werken aan de ’Buddy Holly story’ onder de regie van Peter de Baan. ,,Toen ik dat aangeboden kreeg dacht ik: ’Nu ben ik er klaar voor’ en ben ik met de opleiding gestopt.’’ Daarna ging het snel voor de Bussumse theatermaker. ,,De regisseur van de theaterkomedie ’Mama!’ was gestopt door onenigheid met de acteurs. Ik werd gevraagd om het stuk af te regisseren. Dat was heel bizar. Ik was negentien en had première in de schouwburg van Hoofddorp.’’

Eddy Habbema, als musicalregisseur bekend van ’Ja zuster, nee zuster’, ’Shrek’ en ’Sonneveld’, is een grote inspiratiebron voor zijn dochter. ,,Hij heeft passie voor het vak. Hij kan mensen enthousiast maken, aansporen, aansturen en kwaad maken. Hij is ongelofelijk creatief. Ik heb veel van hem geleerd.’’ Toch zit er ook een nadeel aan het hebben van een bekende vader. ,,Mensen denken vaak dat ik het alleen maar red omdat mijn ouders in de theaterwereld werken. Dat inspireert me om harder te werken, ik wil laten zien dat ik het zelf kan.’’

Volgend jaar gaat Habbema voor het eerst een theaterstuk volledig zelf regisseren. Vanaf de eerste tekeningen in het schetsblok tot aan de laatste voorstelling. Het stuk heet ’De wind in de wilgen’ en is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van de Engelse schrijver Kenneth Graham. ,,Het gaat over een mol die de wereld intrekt. Onderweg ontmoet hij verschillende dieren waarvan hij allerlei dingen over de dierenwereld en over zichzelf leert.’’ Het stuk gaat mei 2015 in première bij Theater Hofplein in Rotterdam. De jonge regisseuse zit op dit moment nog midden in het maakproces. ,,Het boek stamt uit het begin van de twintigste eeuw, een beetje ouderwets dus. Ik wil er een moderne voorstelling van maken. Het is een lief en zacht verhaal. Om spanning te creëren zou ik de decors en kostuums heel strak willen maken.’’

Een van Habbema’s aspiraties is een eigen voorstelling in Carré. ,,Onlangs mocht ik voor het eerst achter bij de coulissen en op het toneel komen. Om die zaal vanaf het podium te zien is echt ongelooflijk. Alle groten hebben daar gestaan. Er zit geschiedenis in de planken.’’

Ook New York heeft een aantrekkingskracht. ,,Ik zou ooit op Broadway willen werken. Niet eens als regisseur, derde assistent is ook prima.’’ zegt ze lachend. ,,De grootsheid en het geld dat er inzit, wat daar allemaal kan...’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.