Wanbetaling horeca eindigt met veroordeling voor smaad

Jurgen Swart
Huizen

De 31-jarige Brennie K. uit Huizen is veroordeeld tot een boete van 150 euro wegens smaad. De rechter had veel begrip voor de problemen waarin K. door een wanbetaler was verzeild geraakt. Maar de rechter vond toch dat K. te ver was gegaan in zijn reactie. Vijf familieleden en collega’s van frisdrankleverancier K. werden vrijgesproken van dwang.

In juni schreef K. op de facebookpagina van een restaurant dat zij oplichters waren en dat hij al maanden op zijn geld zat te wachten. ’Geachte klanten, Misschien kunnen jullie mij helpen dat deze oplichters gaan betalen Er staat nog 3400 euro open.’ Dat was waar, vertelde K. aan de rechter. Hij had het restaurant drank geleverd. Hij had een afbetalingsregeling getroffen. Hij had er een deurwaarder op af gestuurd. Maar niets hielp. Ze betaalden niet.

,,Het gaat er niet om iets waar is. Als het om een strafbaar feit gaat, kan het smadelijk zijn”, stelde de rechter. Hij nam eis van de officier over. Die eis was heel mild.

’Tent in de fik’

Die officier had wel vrijspraak geëist tegen een groep van vijf familieleden en vrienden die een paar dagen later langs gingen in het restaurant in Maartensdijk. Zij vertelden de restauranthouder dat hij echt een keer moest betalen. De restauranthouder voelde zich door dat bezoekje zo bedreigd dat hij aangifte deed. Hij vertelde dat de bezoekers hadden gedreigd om de ’tent in de fik te steken’ als hij niet zou betalen. Twee getuigen bevestigden dit en die zaak leek waterdicht.

Politie

Maar de vijf familieleden hadden het gesprek met de restauranthouder zelf opgenomen met een mobiele telefoon. Ze hadden bij de politie het geluidsbestand al ingeleverd. De politie had dit gesprek beluisterd en al geconcludeerd dat er geen dreigende taal te horen viel. In de rechtszaal werd het hele gesprek nog een keer afgespeeld. De sfeer was niet vriendelijk, maar er werd niet gedreigd.

Failliet

De verdachten vertelden dat er na dat gesprek was er eerst een afbetalingsregeling geweest. Er werd twee keer betaald. Maar daarna had de restauranthouder aangifte gedaan en toen had hij helemaal niet meer betaald. De verdachten zeiden dat de man nu persoonlijk failliet is en dat ze naar hun centen kunnen fluiten.

De officier concludeerde wel dat iet helemaal niet fijn geweest en net iets te ver was gegaan. Zij woog alle omstandigheden in het voordeel van de familie mee.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.