Tergooi houdt vertrouwen in trainerende verzekeraar

Tergooi houdt vertrouwen in trainerende verzekeraar. Archief foto

Redacteur De Gooi- en Eemlander
hilversum

Tergooiziekenhuizen houdt vertrouwen in medisch aansprakelijkheidsverzekeraar Medirisk, ondanks het grof traineren en vertragen van de afhandeling van de claim van een 55-jarige Hilversummer.

De man stelt dat het ziekenhuis een ernstige fout heeft gemaakt. De man raakte na een ingreep bij Tergooi ook verlamd aan zijn tot dan functionerende been.

De Hilversummer kampt al sinds zijn jeugd met een verlamming aan zijn rechterbeen. Waarschijnlijk als gevolg van overbelasting kreeg hij last van zijn linkerheup. In plaats van de versleten heup te vervangen door een kunstheup, besloten specialisten van Tergooi de heup te verstevigen. Een ingreep waarvan de behandelende artsen volgens de Hilversummer toegaven dat ze er geen ervaring mee hadden, maar dat maakte volgens hen niet uit. De operatie mislukte. Er werden onder andere zenuwen in zijn been doorgesneden met gedeeltelijke verlamming van het andere been tot gevolg. De Hilversummer werd twee jaar geleden volledig arbeidsongeschikt verklaard. Hij wilde verhaal halen, maar het ziekenhuis ontkende dat er fouten zijn gemaakt. Daarop schakelde hij een letselschadeadvocaat in, Tergooi nam Medirisk in de arm.

Zoals recent breed is uitgemeten in Vrij Nederland, putte Medirisk zich vervolgens uit in vertragingstactieken. Telkens lapt de verzekeraar de richtlijn van de Gedragscode Openheid medische incidenten en betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid om binnen drie maanden te reageren aan zijn laars.

Het geval is bepaald geen reclame voor het Gooise ziekenhuis. Maar Tergooiziekenhuizen weigert op de kwestie in te gaan. ,,In het kader van de zorgvuldigheid van het proces is het niet verstandig informatie te verschaffen’’, laat woordvoerster Marieke Quant weten. Wel mag ze kwijt dat er inmiddels overeenstemming is over een externe deskundige voor de benodigde medische expertise. ’Op korte termijn’ gaat Tergooi met Medirisk praten over betere samenwerking met het ziekenhuis en betere communicatie met patiënten. ,,We hebben als gezamenlijk doel te voorkomen dat in de toekomst dergelijke processen zo lang duren.’’

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.