Jongerenoverlast Hilversum valt mee

Op het Thijsseplein was het vaak foute boel.

Op het Thijsseplein was het vaak foute boel.© Archieffoto

Valentijn Bartels
Hilversum

Hilversummers hebben de afgelopen maanden ondanks het warme weer veel minder overlast gehad van jongeren dan de jaren daarvoor.

Dat blijkt uit politiecijfers. In mei klaagden 56 Hilverummers bij de politie over jongerenoverlast, in juni waren dat er 67, in juli 77 en in augustus 49. Dat brengt het totaal aantal klachten tijdens de traditioneel warme maanden op 249. Ter vergelijking: in 2017 werd er in die periode maar liefst 340 keer bij de politie aangeklopt. Een jaar eerder klaagden 300 Hilversummers in die maanden over jeugdige raddraaiers. In 2015 verliep het wél beter dan dit jaar. Toen werd er 205 keer geklaagd over straatjongeren die buurten terroriseerden.

Verschil

Door het mooie weer werd gevreesd dat het juist afgelopen maanden storm zou lopen bij de politie. Burgemeester Pieter Broertjes is blij met het goede resultaat. Hij denkt dat inzet van jeugdboa’s, meer aandacht voor jongerenwerk en ’kleine praktische oplossingen’ in de openbare ruimte het verschil maken. ,,Dat bleek al bij de aanpak tijdens de ramadan. Toen kregen we er al greep op.’’

Er zijn bijvoorbeeld hokjes bij het Cruyff Court in Oost gezet, waardoor jongeren volgens Broertjes minder snel geneigd zijn door de wijk te zwerven. ,,Dat de jeugdboa’s na twee jaar precies weten wie de jongeren zijn helpt ook mee. Bekend maakt in dit geval bemind.’’ Harde ingrepen zijn soms nodig. Er zijn gesprekken met ouders van raddraaiers geweest en ook zijn er afgelopen jaar gebieds- en samenscholingsverboden opgelegd.

Dat het opeens weer foute boel kan zijn weet de burgemeester ook. Vorig jaar leidde ongeveer dezelfde aanpak als nu nog tot een recordaantal klachten. ,,Groepen trekken van plek naar plek in Hilversum, je bent in mijn geval zo goed als je laatste cijfers.’’ Daarom is Broertjes blij met de komst van extra jeugdboa’s en meer jongerenwerkers, zoals opgenomen in het coalitieakkoord. ,,Het is een kwestie van volhouden.’’

Lees via deze link meer.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.