Gebouwen plat voor ringweg Hilversum

Gebouwen plat voor ringweg Hilversum
De variant met een deel van de Schapenkamp onder de grond.
© Gemeente Hilversum
Hilversum

De bebouwing tussen het eerste deel van de Koninginneweg en het spoor gaat tegen de vlakte om plaats te maken voor de verplaatsing van de Hilversumse centrumring.

Het Hilversumse college onthulde gisteren twee kansrijke varianten die tot een grootschalige opknapbeurt van het stationsgebied moeten leiden. In beide gevallen verschuift de centrumring van de Stationsstraat naar de Koninginneweg. De Stationsstraat wordt dan zo goed als autoloos.

Gebouwen tussen de Koninginneweg en het spoor moeten tot aan de kleine spoorbomen wijken. Na het verbreden van de Koninginneweg komen daarvoor minder ruimte innemende panden in de plaats. Dit deel van de Koninginneweg krijgt ook bredere fietspaden en bomen langs de weg.

De verkeerssituatie voor auto’s is bij beide serieuze opties hetzelfde. De Schapenkamp en de Koninginneweg worden aangelegd als tweerichtingswegen. Een zogenaamde ’knip’ maakt het voor automobilisten vanaf de Beatrixtunnel mogelijk om door te rijden naar de kleine spoorbomen of om iemand af te zetten bij het station, om daarna terug te rijden. Autobestuurders die vanaf de kleine spoorbomen komen kunnen alleen tot aan het station rijden, waarna ze weer terug moeten. Dat zal minder verkeer aantrekken en dus de kleine spoorbomen ontlasten. Voor de verkeerssituatie daar is nog geen voorstel gepresenteerd.

Grootste twistpunt is de mogelijk verdiepte aanleg van de Schapenkamp voor het station. In het ene voorstel wordt de Schapenkamp tussen de Koninginneweg en de Spoorstraat onder de grond gelegd. In het andere voorstel blijft die weg op het maaiveld. Twee oversteekplaatsen moeten voetgangers en fietsers in dat geval naar de Leeuwenstraat en het Marktplein leiden.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland