Premium

Online identificeren mag, oordeelt klachteninstituut Kifid

© Foto Pixabay

Creditcard-maatschappijen en andere financiële instellingen zijn wettelijk verplicht om de identiteit van bestaande klanten te controleren en mogen vragen om dat online te doen.

Dat blijkt uit een uitspraak van klachteninstituut Kifid, waar consumenten een zaak hadden aangespannen tegen ICS. We schreven vorige week al over die identificatieplicht. Ook lezers van de ombudspagina hebben soms problemen met het versturen van hun ID via internet. Toch mag deze methode gebruikt worden. De wet verplicht instellingen om die controle te doen, maar schrijft niet voor hoe ze dat moeten doen. Dat mogen bedrijven zelf bepalen. Zoals een video-identificatie of het uitlezen van een chip op een ID. Als klanten bezwaren hebben tegen die manier van identificeren, dan mag de maatschappij de kaart opzeggen. In de zaak waar Kifid zich over uitsprak had ICS aangeboden om thuis langs te komen voor de identificatie, maar daarvan had de consument geen gebruik gemaakt.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.