Mirthe stak voor hem vele grenzen over | Grenzeloze liefde

Yanaika Zomer

Voor de serie Grenzeloze liefde gaat Yanaika Zomer over alle grenzen heen, want de liefde kent geen grenzen. Komt jouw liefde van over de grens of ben jij voor de liefde grenzen overgegaan en wil jij je verhaal met ons delen? Mail naar yanaika@mediahuis.nl

Mirthe leerde haar Israëlische man kennen in een oasedorp in Peru en reisde achter hem aan door Zuid-Amerika. Voor en met hem stak ze vele grenzen over.

Het was in 2009, vertelt Mirthe. „Ik zou bijna aan mijn master beginnen toen ik besloot dat ik eerst wilde reizen. Binnen een paar dagen zat ik in Ecuador om van daaruit door Zuid-Amerika te trekken. Toen ik een maand of vier onderweg was, kwam ik in een dorpje in de woestijn van Peru terecht. Ik voelde me alleen. Ik had net een periode van vrijwilligerswerk afgesloten en het afscheid viel me zwaar. Ik had behoefte aan aanspraak.

In een restaurant stapte ik op een groepje jongens af voor een praatje. Ze kwamen uit Israël, vertelden ze. ’Oh, ik heb zo’n hekel aan Israël’, zei ik meteen. Mijn moeder was met een Israëliër getrouwd en ik had sterke ideeën over de bezetting van de Palestijnse gebieden. Het maakte een van de jongens nieuwsgierig. Hij wilde meer van me weten. Diezelfde avond nog kwamen we samen op een feestje terecht en daarna bracht hij me terug naar het hostel. Bij het afscheid zoenden we.

Omdat ik verder helemaal geen plan had en de jongens wel, voegde ik me een tijdje bij hen. We gingen sandboarden en hadden een hoop plezier, maar onze wegen zouden scheiden toen ik een vriendin op ging zoeken. Ik had mijn busticket al in mijn hand toen ik me realiseerde dat ik toch echt bij hem wilde blijven. Ik heb halsoverkop mijn vriendin afgezegd. Daarna zijn we met z’n tweeën naar Chili gegaan. Ik moet eerlijk zeggen dat we meer van elkaar zagen dan van het land. Tegen de tijd dat hij zijn vrienden weer op zou zoeken, boekten we een geweldig duur hotel voor nog één laatste nacht. Daarna ging hij naar Buenos Aires en ik naar het hooggebergte van Bolivia.

Ik miste hem verschrikkelijk. Ik maakte een dagenlange tocht, maar het prachtige landschap ging geheel aan me voorbij in het besef dat ik een jongen had laten gaan waar ik enorm verliefd op was geworden. Eenmaal terug in de bewoonde wereld, las ik op Facebook dat hij in een hostel zat in Bariloche. Het was compleet irrationeel, maar ik boekte een veel te dure vlucht, zonder enig idee of hij eigenlijk wel op mij zat te wachten. Daarbij had ik hem niet kunnen bereiken. Het was de tijd van de internetcafés en ik had geen idee of hij mijn bericht op tijd zou zien. Ik had zijn hostel gebeld in de hoop dat ze door wilden geven dat ik onderweg was. Maar wanneer ik precies aan zou komen kon ik nog niet zeggen.

Hij stond er. Hij had uren op het vliegveld gewacht. Mijn bericht was net op tijd aangekomen, vlak voordat hij met zijn vrienden op roadtrip zou gaan. Die werd een dag verzet, zodat ik mee kon.

Samen reizen schept een band, die je nooit zo snel kan opbouwen als je gewoon gaat daten. Je maakt samen de meest bijzondere dingen mee, mooie en nare en je ziet elkaar op je beste en meest kwetsbare momenten. Tijdens de roadtrip hebben we een ongeluk gehad, waarbij de auto over de kop vloog. Wonder boven wonder was ik het ergst gehavend met alleen schrammen en een hersenschudding. Ik kon niet verder reizen. Hij nam afscheid van zijn vrienden om bij me te blijven. Het waren de meest romantische weken ooit. En hoewel ik nog niet durfde toe te geven aan meer dan vakantieliefde, zei hij me kort voor het afscheid dat we elkaar in Israël weer zouden zien.

Terug in Nederland begon ik alsnog aan mijn Master Ontwikkelingsstudies. Mijn jaargenoten liepen zonnige stages in Afrika en Zuid-Amerika. Ik koos voor ontwikkelingshulp in Palestijns gebied. Ik wilde heel graag naar Israël om bij hem te zijn, maar alleen als ik daar iets kon betekenen.

Door de week werkte ik in een vluchtelingenkamp, hemelsbreed 50 kilometer van zijn huis. In de praktijk was het een hele reis. Elke week moest ik twee keer langs controles en checkpoints die de grens vormden tussen mijn leven aan de ene kant en mijn leven aan de andere. Ik zette me in voor Palestijnen, maar voelde me ook betrokken bij mijn vriend, zijn familie en zijn vrienden. Na mijn stage ben ik een project gestart. Heb mijn eigen baan gecreëerd, door financiering binnen te slepen en in tien steden hulp op te zetten voor Palestijnse en Joodse kinderen.

Ik weet nog wel dat ik net naar Israël ging en mensen echt niet snapten waarom ik zoveel moeite deed. Ik kon toch wel een leuke Nederlandse jongen krijgen? Maar zo werkt het niet als je je grote liefde ontmoet. Inmiddels wonen we acht jaar hier. We zijn getrouwd, mijn man is officieel Nederlander en heeft een baan. Samen met onze twee kinderen zijn we heel gelukkig.”

Lees hier meer Over Liefde

Grenzeloze liefde

yanaika@mediahuis.nl

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.