Op deze dag in 1988 werd Jan Lammers een racelegende: In zijn vier wist hij Jaguar zijn eerste overwinning op Le Mans in meer dan dertig jaar te bezorgen [video]

Jan Lammers (rechts) en collega’s.

Jan Lammers (rechts) en collega’s.© Foto Hollandse Hoogte / AFP

Milo Lambers

In deze rubriek blikken we terug op een historische sportgebeurtenis die deze week haar ’verjaardag’ viert. Vandaag de 24 uur van Le Mans van op 11 en 12 juni 1988.

Aanloop

Na een hoop frustratie bij matige teams als Shadow, ATS en Ensign in de Formule 1 stapt coureur Jan Lammers uit Zandvoort midden jaren tachtig over naar sportcars. In 1987 doet hij voor het eerst mee aan de 24 uur van Le Mans. Lammers is een van de drie coureurs van het team van Tom Walkinshaw Racing. De Jaguar-auto van het Engelse team eindigt als vijfde. Het jaar erop is de ambitie duidelijk: winnen en een einde maken aan de hegemonie van Porsche. De Duitse fabrikant is al sinds 1982 onverslaanbaar op het Circuit de la Sarthe in Noord-Frankrijk.

XJR-9LM

Lammers vormt in 1988 een trio met de Britse coureurs Andy Wallace en de in 2021 overleden Johnny Dumfries. De XJR-9 van de Britse fabrikant heeft zich eerder dat jaar bewezen in de 24 uur van Daytona. Jaguar komt voor Le Mans met een iets ander type. Het circuit van Sarthe heeft een lang recht stuk, Les Hunaudières. De XJR-9LM, gezegend met 750 pk, is zo ontwikkeld dat hij op dit stuk een hogere topsnelheid kan halen.

Race

In de kwalificatie lijkt het er wederom op dat Porsche de beste auto heeft gefabriceerd. De eerste vijf startplekken worden bezet door teams met auto’s van de racefabrikant uit Stuttgart. De Jaguar van Tom Walkinshaw Racing start vanaf de zesde stek. Vroeg in de race, na twee rondjes, grijpt Jaguar de leiding. De voorsprong van het Britse team groeit en een sensationele overwinning, de eerste voor Jaguar sinds 1957, hangt in de lucht.

Defect

Jan Lammers is de belangrijkste coureur van het team. Hij zit in totaal liefst 13 van de 24 uur achter het stuur. Met nog enkele uren te gaan merkt hij dat er een probleem is met de versnellingsbak. Lammers durft niet meer te schakelen, bang dat hij daarmee de auto opblaast. Hij laat de auto in zijn vier staan, accelereert heel langzaam en probeert niet te veel te remmen. Zelfs als hij de pits verlaat, doet hij dat in zijn vier. Met een enorm geslip komt de auto van zijn plek. De koppeling is stuk, maar die heeft Lammers toch niet meer nodig.

Eretitel

Lammers krijgt het voor elkaar om de auto naar de finish te rijden en de overwinning binnen te slepen. Monteurs van het team roemen Lammers om zijn inzicht. Hij had in de gaten gehad wat er mis was met de versnellingsbak en besefte dat schakelen einde oefening zou zijn geweest. Lammers wordt na zijn overwinning benoemd tot erelid van The British Racing Drivers Club. Een zeldzaamheid voor een niet-Brit.

tikkie terug

In deze rubriek blikken we terug op een historische sportgebeurtenis die deze week haar ’verjaardag’ viert.

Race:

24 uur van Le Mans

Datum:

11 & 12 juni 1988

Plaats:

Le Mans, Frankrijk

Meer nieuws uit Sport