Picasso-schilderij in New York geveild voor 85 miljoen euro

Een schilderij van de Spaanse kunstschilder Pablo Picasso (1881-1973) is donderdagavond in New York geveild voor een bedrag van omgerekend ongeveer 85 miljoen euro. Het topstuk ging onder de hamer bij veilinghuis Christie's.

Het bieden door de geïnteresseerde verzamelaars duurde bijna twintig minuten. Veilinghuis Christie's verwachtte van tevoren dat het werk zo'n 46 miljoen euro op zou leveren. Door commissies en andere kosten kwam het totaalbedrag op 103,4 miljoen dollar uit.

Het gaat om het schilderij getiteld Femme assise près d'une fenêtre (Marie-Thérèse) (Vrouw gezeten bij een raam (Marie-Thérèse)). Picasso schilderde het canvas met daarop zijn toenmalige muze Marie-Thérèse Walter in 1932. Net als op Le Rêve (De Droom), een ander doek waarop Walter is afgebeeld, heeft Picasso haar geschilderd in overwegend lichte en heldere kleuren.

Walter (1909-1977) was van 1927 tot 1935 de geliefde van Picasso. Toen de twee elkaar ontmoetten, was de Française nog maar 17 jaar oud en woonde Picasso nog samen met zijn eerste vrouw, Olga Kokhlova. De twee kregen samen een dochter, Maya Widmaier-Picasso, maar Picasso verliet Walter uiteindelijk voor zijn nieuwe model en geliefde Dora Maar.

Het donderdag geveilde schilderij werd acht jaar geleden bij een veiling in Londen nog gekocht voor 28,6 miljoen pond (toen zo'n 44,8 miljoen euro). Inmiddels hebben nu vijf werken van Picasso de symbolische grens van 100 miljoen dollar overschreden. De duurste Picasso is Les femmes d'Alger (De vrouwen van Algiers). Dat schilderij wisselde in 2015 voor 179,4 miljoen dollar van eigenaar.

Een onlineveiling van zo'n 200 werken van Picasso leverde vorig jaar nog bijna 5,5 miljoen euro op. Toen was een grote vaas het pronkstuk, die leverde bijna een half miljoen euro op.

Picasso overleed in 1973 op 91-jarige leeftijd in Frankrijk. Hij wordt gezien als een van de invloedrijkste kunstenaars van de vorige eeuw.

Meer nieuws uit Buitenland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.