Vandaag op deze dag in 1998: Goedkoopste boot van ’Whitbread’ na aanvaring met walvis lachtertje van de race om de wereld, maar met Heiner aan het stuur wint BrunelSunergy toch een etappe

Kapitein Roy Heiner van de BrunelSunergy danst de samba in Sao Sebastiao nadat zijn boot tweede is geworden in de vijfde etappe.
© Foto Hollandse Hoogte/AFP

In deze rubriek blikken we terug op een historische sportgebeurtenis die deze week haar ’verjaardag’ viert. Vandaag de zevende etappe van de Whitbread Round The World Race. Op 22 april 1998 werd de tocht van Florida naar Baltimore gewonnen door de BrunelSunergy.

Voor iedere zeezeiler is het natuurlijk een droom om de wereld rond te varen. Helemaal als het ook nog in wedstrijdverband kan. The Ocean Race - zoals de Whitbread Round The World Race nu wordt genoemd - is de langste en zwaarste zeilwedstrijd van de wereld. De race werd drie keer gewonnen door een Nederlandse boot; in 1978 door de Flyer, in 1982 door de Flyer II en in 2006 door de ABN AMRO I.

Dapper

In 1997 deed de BrunelSunergy een dappere poging om in verschillende etappes zo snel mogelijk rond de wereld te varen. De Nederlandse boot was het lelijke eendje van de vloot: het was veruit de goedkoopste zestigvoeter. Voor het eerst moesten alle deelnemers van hetzelfde ontwerp gebruik maken: daarvoor waren alle boten verschillend en werd er gewerkt met een handicapsysteem. De Nederlandse schip was op een Hollandse manier gebouwd: zuinig en verstandig.

Zuinig

Maar de resultaten waren in de beginfase van de race ook uiterst zuinig. Arend van Bergeijk was de eerst kapitein van schip, maar hij was zijn pet al voor de start van de wedstrijd in Southampton kwijt. Na twee laatste plaatsen in de eerste en tweede etappe moest zijn vervanger Hans Bouscholte plaats maken voor Roy Heiner. De BrunelSunergy werd steeds meer het lachertje van de monsterrace. Wat een zegetocht moest werden, werd een ’rampexpeditie’, helemaal toen er na een aanvaring met een walvis een reperatietussenstop moest worden gemaakt.

Kaap Hoorn

Ook met Heiner aan het roer ging het niet meteen crescendo, maar in de loodzware vijfde etappe van Nieuw-Zeeland langs het gevaarlijke Kaap Hoorn naar Brazilië zat het de Nederlanders mee. De BrunelSunergy kwam als tweede aan in Sao Sebastiao, omdat Heiner als enige de Falklandeilanden oostelijk passeerde.

Onorthodox

De BrunelSunergy was niet meer het lachertje van de reis om de wereld. Dat beeld verbleekte helemaal toen het Nederlandse team de zevende etappe van Fort Lauderdale naar Baltimore won. Tijdens die tocht kreeg de bemanning hulp van meteoroloog Frits Koek van het KNMI. Samen met navigator Stewart Quarie stippelde hij de route met de beste wind uit, waarna door een onorthodoxe manoeuvre de winst kon worden behaald. In het klassement speelde de Nederlandse boot al geen rol meer, maar het zaadje voor toekomstig succes was gepland. Met Heiner als Technical Sailing Director werd met de ABN AMRO I The Ocean Race in 2006 gewonnen.

Meer nieuws uit Sport