Toekomst voor zes filialen D-reizen in regio Hilversum zeer ongewis. Een van de grootste reisorganisaties van Nederland is failliet

De vestiging aan de Groest in Hilversum.
© Eddie de Paepe
Hilversum

De toekomst van de vestigingen en de medewerkers van D-reizen in Hilversum, Bussum, Huizen, Weesp en Baarn is zeer ongewis nu de reisorganisatie failliet is verklaard.

Bij het reisbureau in de Kerkstraat in Hilversum praten twee medewerkers dinsdag over het nieuws.

,,Wij hoorden het pas om half tien vanochtend”, vertelt de een. ,,We weten dus nog maar weinig. De curator is nu in Hoofddorp, op het hoofdkantoor.”

Medewerkers hebben de opdracht gekregen om de deur van hun vestiging op slot moeten doen, vertelt zij. Ook bij de andere vestiging in Hilversum, aan de Groest, is er geen aanloop van klanten. Een medewerker lijkt vanachter zijn bureau de ontwikkelingen af te wachten. Op de ruit A-viertjes met de nog hoopvolle tekst: ’Wij zijn weer open’.

Zwaar weer

Het faillissement, dat ondanks het zware weer waarin de reisbranche verkeert toch nog als een verrassing kwam, betekent dat ook de overige reisbureaus van D-reizen in de regio - in Bussum (Nassaustraat), Baarn (Laanstraat), Weesp (Slijkstraat) en Huizen (Oude Raadhuisplein) - de deuren moeten sluiten.

Te laat

Volgens de reisorganisatie zelf kwam er door de reisverboden in verband met de coronapandemie nauwelijks geld binnen. Daarbij zou het voucherfonds van de Rijksoverheid te laat zijn goedgekeurd (door de Europese Commissie) om het bedrijf nog te kunnen redden. Dit leidde tot het faillisement van de D-rt Groep, het bedrijf achter reisorganisatie D-reizen. De door de rechtbank in Haarlem aangestelde cuatot gaat een doorstart onderzoeken.

D-reizen heeft 285 reisbureaus in Nederland, waarbij in totaal ruim 1150 mensen werken. De franchise ondernemingen die opereren onder de merknaam VakantieXperts vallen buiten het faillissement. D-reizen is in 1966 opgericht na een initiatief van supermarktketen Dirk van den Broek.

Voucher

De onzekerheid voor de medewerkers geldt niet voor klanten die nog een voucher voor een pakketreis hebben uitstaan. Die kunnen zij vergoed krijgen via de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Wie alleen een vliegticket heeft geboekt moet zich bij de betreffende vliegtuigmaatschappij melden.

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.