Action boekt in coronajaar recordwinst van 609 miljoen

© Erna Faust
Zwaagdijk-Oost

Winkels op slot, winkels weer open en een uit nood geboren afhaalwebshop. Toch groeide Action in coronajaar 2020 door en boekte de prijsvechter een recordwinst van 609 miljoen.

Het was een treffend beeld tijdens de coronacrisis: net voor de lockdown lange rijen bij de Action. Dat de prijsvechter er allang niet alleen meer is voor de ’kleine beurs’ blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf die volgende week worden gepubliceerd.

In Nederland komt driekwart van de huishoudens ten minste eens in de zes maanden bij Action winkelen. De helft van de klanten is 50+, de jongere twee leeftijdsgroepen zijn gelijk verdeeld. Zes op de tien is vrouw. Er winkelen meer hoog- (36 procent) dan laagopgeleiden (23 procent). De helft van de klanten heeft een hoog óf middeninkomen, de andere helft heeft een laag inkomen.

Action-directeur Sander van der Laan in een interview met deze krant: „Arme mensen hebben lage prijzen nodig. Rijke mensen houden van lage prijzen.”

Lees ook: Zelfs corona houdt Action niet tegen; weer honderden miljoenen euro’s winst. Directeur Sander van der Laan: ’Echt iedereen vindt ons leuk’

Action moest, vertelt Van der Laan, zijn naam in het coronajaar 2020 waarmaken. Het bedrijf stond permanent in de actiestand: winkels dicht, winkels weer open, met volledig assortiment of alleen ’essentiële spullen’. Honderdduizend tuinschepjes die per containerschip uit China arriveerden, maar niet verkocht konden worden.

Action heeft winkels in acht Europese landen, de lockdownregels varieerde per land. Daarop reagerend bouwde Action in allerijl een afhaalwebshop en voor Nederlandse winkels onlangs nog een winkelen-op-afspraaksysteem. „Het was een jaar van hollen en stilstaan.”

In de maanden dat Action de winkels open mocht houden, kochten klanten dusdanig veel dat de jaaromzet toch met honderden miljoenen euro’s steeg tot 5,57 miljard – negen procent meer dan in 2019. Ook de winst groeide, met elf procent, tot 609 miljoen. Minder dan begroot, maar nog altijd fors te noemen. Action krijgt elke week negen miljoen klanten over de vloer.

Werden er in 2019 nog in twee Chinese fabrieken waarmee Action zaken doet gevallen van kinderarbeid ontdekt, in 2020 waren dat er nul.

Vorig jaar kwamen er een kleine tweehonderd Actionwinkels bij. Ook dat is minder dan gepland. Tsjechië is het nieuwste land waarin Action actief is. Dit voorjaar komen er Italiaanse Action-winkels. Spanje stond op de planning maar is een jaar uitgesteld. Het van oorsprong Noord-Hollandse bedrijf heeft inmiddels 1.748 winkels. In eigen land zijn er een kleine vierhonderd.

Onveranderd is dat Actionklanten voor een kwart van de producten nog geen euro hoeven neer te tellen.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.