IJzers uit het vet en op naar koek-en-zopie of vooral veel koolhydraten?

Noren.
© Archiefbeeld

Natuurijs hangt in de lucht en daarmee eenmaal krabbelend op het ijs het vergeten van de wereld (en tijd!) ook. Raadzaam om niet met een lege maag te vertrekken en wat proviand mee te nemen dus.

„Het is zeker goed vooraf te eten”, adviseert Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum. Denk dan aan koolhydraten in de vorm van volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Aangevuld met bijvoorbeeld peulvruchten en groente. „Je kunt voldoende energie halen voor het schaatsen uit de Schijf van Vijf.”

Voor onderweg geldt dat eveneens. „Dus kies bijvoorbeeld voor volkoren boterhammen met 100 procent pindakaas. Je lichaam heeft koolhydraten nodig om de glycogeenvoorraad op peil te houden. Hierdoor kan je langer op het ijs blijven, voordat je de ’man met de hamer tegenkomt’. Daar kunnen die boterhammen in voorzien. En fruit ook.”

Wat betreft de warme dranken, staan warme chocomel en een zopie met alcohol trouwens niet in de Schijf van Vijf en wordt vooral koffie en thee (zonder suiker) aanbevolen. „En voor kinderen vooral slappe thee waarbij het belangrijk is om goed te checken wat de temperatuur is voor je het geeft.”

Eenmaal thuis, raadt Schutte vooral een kop soep aan met veel groente, weinig zout en met een volkoren stokbroodje aan. En uiteraard het liefst zelfgemaakt!

6e1cf968-6ba1-11eb-a6bc-02d2fb1aa1d7.pdf

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.