Vishandelaar hengelt gepikte reclameborden uit het water. ’Schade valt mee, maar gouden tip wordt beloond’
Wie weet hoe de billboards in de sloot zijn beland? De gouden tip wordt beloond met een visschotel.© STUDIO KASTERMANS/BEN DEN OUDEN
Nee, het gaat niet om een halsmisdrijf en de schade valt bij nader inzien mee. Maar vervelend is het wel dat onbekenden aan de haal zijn gegaan met vier billboards die langs de Stichtseweg in Blaricum stonden. Vishandel Bunschoten in Huizen, gedupeerd door de actie, wil dan ook graag weten wie hiervoor verantwoordelijk is.
Een paar keer per jaar zet de vishandel zichzelf in het zonnetje via billboards langs de weg. Deze tijd van het jaar leent zich bij uitstek voor zo’n reclamecampagne. Vishandel Bunschoten brengt immers de bestelde vis aan huis en dat is tijdens een lockdown maar al te handig. Langs de Stichtseweg in Blaricum werden ook vier van die borden neergezet, die maandag opeens verdwenen waren.
Stafmedewerker Jan Kroon van de vishandel liet het er niet bij zitten en ging met de auto op zoek naar de verdwenen borden. Tot zijn verrassing vond hij ze terug, dobberend in de brede sloot langs de weg. Met een van huis opgehaalde hark viste hij ze eruit. Gelukkig waren de borden niet van karton gemaakt, maar van kunststof. Dus veegde hij ze droog en schoon en zette ze terug op de plekken waarvoor het bedrijf vergunning had gekregen.
(Tekst gaat door onder de foto)
Kroon vond de borden terug, dobberend in de brede sloot langs de Stichtseweg.
Weinig aan de hand, zou je zeggen. Maar het zit Kroon niet lekker. Hij wil weten wie er met de borden aan de haal is gegaan. Was het willekeurig vandalisme? Of een bewuste actie? Al drie of vier jaar lang adverteert het bedrijf via de borden langs de weg. Slechts een keer eerder, twee jaar geleden in de buurt van Laren, liep een van de billboards schade op. ,,Soms worden de borden wel eens gedraaid, zodat passerend verkeer ze niet meer kan lezen. Dat is niet zo erg. Wij controleren de borden regelmatig en als we ontdekken dat ze gedraaid zijn, dan zetten we ze weer recht. Maar borden van de lantaarnpaal waaraan ze zijn bevestigd af slopen en ze in het water gooien, dat hebben we nooit eerder meegemaakt.’’
,,Reclame maken kost veel geld. En juist in deze moeilijke tijd komt diefstal of vernieling van onze billboards, die samen toch een paar honderd euro kosten, extra hard aan. Alle leveranties aan de horeca zijn als gevolg van de lockdown weggevallen. Daarom moeten we het nu vooral hebben van de bezorgdienst, waarmee wij overigens jaren geleden al zijn begonnen. Dankzij dat bezorgen zijn we succesvol, maar om dat zo te houden moeten we aan onze naamsbekendheid blijven werken. De billboards spelen daarbij een belangrijke rol.’’
Hoewel de schade meeviel, wil Kroon toch wel erg graag weten wie de borden heeft weggehaald en in het water gegooid. Daarom stelt hij de persoon die daarover opheldering dan wel bewijs kan leveren een visschotel in het vooruitzicht. Tipgevers kunnen zich melden bij het bedrijf aan de Energieweg 10 (bij de haven) in Huizen.