Dashboard dat de drukte in het centrum van Hilversum aangeeft, is nog steeds niet in de lucht; leveringsproblemen zorgen voor maandenlang uitstel

Drukte in de Kerkstraat.
© Archiefoto Studio Kastermans
Hilversum

De druktemeter voor het Hilversumse centrum is nog steeds niet in de lucht. ’Leveringsproblemen’, verklaart een woordvoerder van de gemeente.

Eind juni kondigde de gemeente aan dat op korte termijn vijftien meetpunten in het winkelgebied zouden worden opgehangen. Die gingen wifi- of bluetoothsignalen van telefoons en andere mobiele apparaten van passanten tellen.

Dashboard

De geregistreerde drukte op de vijftien strategische hotspots kon vervolgens via een digitaal dashboard - vergelijkbaar met een hittekaart - voor iedereen te bekijken zijn. Inwoners kunnen zo zelf beslissen waar ze op dat moment heen kunnen, ondernemers hebben beter inzicht in de drukte en kunnen eventuele acties ondernemen. De nieuwe app is bedoeld om grote drukte in het centrum tijdens deze coronatijd - met bijbehorende gezondheidsrisico’s - te voorkomen.

De vijftien speciale meetpunten zouden worden geplaatst op onder andere het Marktplein en de Groest, in de Biersteeg, de Herenstraat en de Kerkstraat tot aan de Kerkbrink.

Vertraging

De woordvoerder van de gemeente meldt desgevraagd dat de druktemeter nog niet operationeel is. De aanzienlijke vertraging is te wijten aan leveringsproblemen. Vijf meetpunten zijn al opgehangen, deze week volgen de resterende tien. ,,Daarna gaat een test van start, die twee weken in beslag neemt.”

Meer nieuws uit Gooi en Eemland

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.