Gooi en Eemlander - Bedeltjes en peutergezichtjes duiken op in Hilversum
 

Bedeltjes en peutergezichtjes duiken op in Hilversum

HILVERSUM - Misschien zijn deze spulletjes ooit gepikt, misschien zaten ze in een damestas en zijn ze weggegooid. Niet waardevol genoeg. Maar wat is waardevol?

Een halve eeuw terug hadden veel meisjes een bedelarmband. Ze hingen er zilveren of verzilverde figuurtjes en voorwerpen aan. Voor juweliers was het vooral in de jaren zestig goeie handel, er waren genoeg cadeaumomenten. Zoals een mooi rapport, als verjaardagscadeau of - in rk-kringen - voor bij de Eerste Communie. Of gewoon zomaar.

Wat wil het geval? Het geval wil dat een bewoner van de Wirixstraat in Hilversum-Noord vier dagen terug zo’n ouderwets bedelarmbandje vond. Het lag tegen een muur aan in een steegje, waar het onkruid enorm welig tiert. ,,We waren met een paar mensen een schildpadje van de buren aan het zoeken, die was de deur uitgewandeld,’’ vertelt de man thuis aan de eetkamertafel. Er werd gezocht in alle hoeken en gaten, maar geen schildpadje.

Wat hij wel vond waren een paar dingetjes, waarschijnlijk uit een (gestolen?) handtas van een oudere dame. Te weten: een goudkleurig metalen bewaardoosje voor twee ooglenzen; een horloge zonder bandje, merk Omega; een Christoffel-magneetje voor in de auto; een armbandje met (nep)pareltjes; een goudkleurig en uitklapbaar metalen fotodoosje met daarin drie ronde plaatjes van peutergezichtjes (kleinkinderen?) en de genoemde bedelarmband. De bedeltjes stellen een hondje voor, een nijptangetje, een locomotiefje, een naaimchine, een sleutelbosje, een poppetje en een speelgoedpaardje. Zegt dat iemand iets? We bewaren het een week op Entrada.

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding

Stelling

Garantie is duidelijk genoeg

Veel consumenten onderschatten hun rechten bij garantie. Ze weten niet waar ze recht op hebben als er iets mis is met hun aankoop. Dat meldt Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens het loket maken consumenten daarom vaak ten onrechte geen aanspraak op garantie. Om van het gedoe af te zijn, betalen veel consumenten reparaties maar zelf. De schuld bij de producent leggen is wel erg makkelijk. Consumenten moeten gewoon goed lezen, de garantie is duidelijk genoeg.

Stelling
Zorgvraag van de week
Rob Wouters
Oogarts
Oogcentrum Noordholland
Thema van deze week: vlekjes en bultjes op oog/oogleden
Lees verder