Gooi en Eemlander - Creatief Hilversum verloor 1000 banen
 

Creatief Hilversum verloor 1000 banen

Door Redacteur De Gooi- en Eemlander - 22-6-2012, 13:49 (Update 22-6-2012, 13:49)

HILVERSUM - Hilversum heeft in de voorgaande twee jaar bijna duizend banen verloren in de creatieve industrie (inclusief media) en de ICT. Dit blijkt uit de Cross Media Monitor 2012.

Het aantal banen in de vaderlandse ’cross media industrie’ is van 2009 tot en met 2011 licht gestegen (0,5 procent). Dat is een optelsom van een stijging in de creatieve industrie (1,9%) en een daling in de ICT (0,9).
Amsterdam kreeg er ruim 7.500 banen bij en Utrecht bijna 3000. Mediastad Hilversum verloor echter bijna duizend banen, door terugloop in de grootschalige media- en entertainmentindustrie. De sector blijft echter met ruim 13.000 banen verreweg de belangrijkste werkgever. In 2010 bedroeg de omzet 2.654.000 euro, bijna twee vijfde van de Hilversumse economie.
Ruim 650 van de duizend banen zijn verdwenen in de creatieve industrie. ,,De oorzaak is een combinatie van economische recessie, de opkomst van digitale media en de bezuinigingen op de publieke omroep", aldus het rapport. ,, Wat ook opvalt in Hilversum is de beperkte ontwikkelingen van zzp’ers in de gemeente. Waar in andere steden banenuitstoot bij grote bedrijven gepaard gaat met de toename aan zzp’ers, blijft dat in Hilversum grotendeels achterwege."

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding
Stelling

Prijsstijging spits-treinkaartje slechte zaak

NS wil de treinkaartjes in de spits duurder maken. Voor een enkeltje kan de prijs dan maximaal 10 procent stijgen. De hogere prijzen moeten ervoor zorgen dat meer mensen buiten de spits reizen, zodat de passagiersstroom wordt uitgesmeerd over de hele dag. Een prijsstijging in de spits is een slechte zaak. Forensen hebben door het beleid van hun werkgever vaak geen andere keuze dan reizen in de spits en zouden daar niet voor gestraft moeten worden.

Stelling