Gooi en Eemlander - Groene golf op Hilversumse buitenring
 

Groene golf op Hilversumse buitenring

HILVERSUM - Het gaat zowaar ergens op lijken met de verkeersafwikkeling in Hilversum. De gemeente belooft een filevrije ring, waar de automobilist nooit meer dan één keer voor hetzelfde verkeerslicht stil komt te staan. De eerste stap is in september een groen golfje op de Ring Noord.

Door Redacteur De Gooi- en Eemlander - 21-6-2012, 11:57 (Update 21-6-2012, 12:03)

Vanaf het Den Uylplein tot en met de kruising bij het mediapark (Sumatralaan) worden de verkeerslichten dan zo op elkaar afgestemd dat automobilisten in één keer door kunnen rijden door ’golf’ van groen licht op de buitenring. Verkeer uit zijwegen, zelfs bij het mediapark, krijgt een lagere prioriteit.

Hilversum heeft inmiddels van de politiek groen licht voor het invoeren van dit ’dynamisch verkeersmanagement’ met toeritdosering, net als bij snelwegen. Dat houdt in dat op alle elf toegangswegen het verkeer wordt gedoseerd door middel van verkeerslichten, die als een soort kranen werken.

De kans bestaat, zeker in de spits, dat er straks sprake is van files net buiten Hilversum. Maar het mag nooit zo dol worden dat het verkeer op de snelwegen (A1, A27) daar last van heeft, benadrukt woordvoerder Theo Reijn van het Hilversums Integraal Bereikbaarheidsplan. Bij de start in september gaat Hilversum ervan uit dat het verkeer opstroopt tot bij de dagcamping aan de Larenseweg. Reijn: ,,Door afstemming van de verkeerslichten moet het snel doorstromen. Uiteraard moeten we zien hoe het in de praktijk werkt.’’

Na Ring Noord wordt het groene-golfsysteem ingevoerd op de Diependaalselaan (Ring Zuid) en uiteindelijk ook op de route Oostereind/Soestdijkerstraatweg en de centrumring. Maar dan is het inmiddels 2014.

Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding

Stelling

Niemand alleen in cockpit

Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben na de ramp met het toestel van Germanwings besloten dat er voortaan op elk moment tenminste twee personen in de cockpit aanwezig dienen te zijn. Hoewel honderd procent veiligheid nooit te garanderen is, is dit een goede zaak. We hebben gezien dat de familiedrama’s navolging hebben gekregen en we kunnen het ons niet veroorloven dat dit met dit soort vliegtuigdrama’s ook gebeurt. Er zijn al te veel levens verwoest door de actie van één depressieve piloot.

Stelling
Het antwoord van...
Zaans Medisch Centrum
Guy Pecasse
Orthopedisch chirurg
23-03-2015 01:15 Vraag & antwoord

Een voetknobbel, klapvoet of hamerteen. Wat is daar aan te doen? Orthopedisch chirurg Guy Pecasse van het Zaans Medisch Centrum vertelt het deze week in zijn antwoorden op lezersvragen.

Lees verder!