Gooi en Eemlander - Taluds Oude Haven zijn ’t bewaken waard
 

Taluds Oude Haven zijn ’t bewaken waard

Taluds Oude Haven zijn ’t bewaken waard. Foto: Hans Hoogeboom

HILVERSUM - Niet iedereen wiens huis aan het talud langs de Oude Haven grenst is er gerust op. Sommige bewoners van de Mauritslaan zijn bezorgd over de oude helling, die achter hun achtertuin vijftien meter steil omlaag duikt.

Tientallen buurtbewoners laten elke dag hun hond uit in het stadspark. In de lengte daarvan lopen twee verharde voetpaden, eentje beneden en eentje boven langs de achtertuinen. Het stadspark heeft een hele geschiedenis. Dit stukje Hilversum kwam tot leven toen de Gooische Vaart, die in de 17e eeuw was gegraven en vanuit ’s-Graveland eerst bij de Oude Loswal eindigde, doorgetrokken werd tot aan de Havenstraat. Dat was kort na de komst van de spoorweg. Die verbinding bracht het dorp tot bloei en groei. Schepen met cement en stenen konden via de Gooische Vaart tot de Havenstraat komen. Het was een heuse haven, zij het een smalle en langwerpige. De havenmeester had er z’n huis. De vrachten stenen en cement moesten aanvankelijk met paardenkracht uit de havenkom omhoog getrokken worden. De Oude Haven heeft zijn aanvoerfunctie verloren sinds het Hilversums Kanaal er kwam. Maar de steile taluds zijn er nog, met boven de Taludweg en de Mauritslaan. Joop Rog woont aan de Mauritslaan. Hij belde onlangs de gemeente over de plek achter zijn huis, waar de achter de top van het talud veel zand is verdwenen. Regen spoelt zand weg dat door (vooral) spelende kinderen is losgewoeld.

Reageren
Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding

Stelling

Vaarbewijs verplichten

In het verkeer vinden we het heel gewoon: een rijbewijs voor automobilisten en motorrijders, maar ook voor brommer en scooterchauffeurs. Onze kinderen krijgen op de basisschool ook verkeerslessen inclusief een praktijkexamen. Maar op het water is een vaarbewijs alleen nodig voor boten en andere vaartuigen die langer zijn dan 15 meter of sneller varen dan 20 km/u. Alles daaronder krioelt naar eigen believen op vaarsnelwegen tussen de beroepsvaart door. Laten we het lot niet tarten en veel meer schippers verplicht vaarles geven.

Stelling
Het antwoord van...
Zaans Medisch Centrum
Marianne Alderliesten
Gynaecoloog
07-07-2015 20:29 Vraag & antwoord

In veel ziekenhuizen is tegenwoordig gentle sectio mogelijk. Hierbij wordt zoveel mogelijk geprobeerd een natuurlijke bevalling na te bootsen. Er wordt veel moeite gedaan om moeder, kind en vader bij elkaar te houden na de geboorte. Wat zijn nog meer voordelen van een gentle sectio? Marianne Alderliesten, gynaecoloog bij het Zaans Medisch Centrum, beantwoordt dit en meer in haar antwoorden op lezersvragen.

Lees verder!