Gooi en Eemlander - 'Binnenring Hilversum verleggen'
 

'Binnenring Hilversum verleggen'

Door Redacteur De Gooi- en Eemlander - 8-5-2012, 15:27 (Update 8-5-2012, 15:27)

HILVERSUM - Hilversum moet zich in de komende vijftien jaar ontwikkelen tot ’de tuinstad van de 21ste eeuw’. Hiervoor moet onder meer het centrum opnieuw worden ingericht en de binnenring verlegd.

Dit bepleiten acht inwoners en werkers uit diverse sectoren in een open brief aan het gemeentebestuur. Directe aanleiding is de structuurvisie Hilversum 2030, waarover vanavond in de raad wordt gesproken. De brief is onder anderen ondertekend door architect Koen van Velsen, TCN-directeur Jacco Zwerver, GNR-rentmeester Bert van der Moolen, Leon Bobbe van Dudok Wonen en directeur Stef van Breugel van Museum Hilversum.
Het achttal constateert er behoefte is aan ’een krachtige heldere visie en een inspirerend verhaal’, waarin het idee van de tuinstad in de 21ste eeuw centraal staat. Een moderne vertalling van het beëindigingsplan van Dudok uit de jaren dertig. Hilversum moet ’opnieuw verweven worden met natuur en architectuur, met media, zorg en met de regio’. Het centrum moet opnieuw worden ingericht. De verbinding tussen station en binnenstad vebeterd. ,,Het verleggen van de binnenring en het echt verbinden van De Groest met het Langgewenst en Gooilandplein zou perspectief kunnen geven. Kerkbrink en Herenstraat vragen om een betere aansluiting."
De briefschrijvers hopen dat in 2030 ’leegstaande kantoren zijn neergehaald of ter beschikking gesteld aan jongeren en starters, die er prachtige werk/recreatie/woon/ontmoetingsplekken van hebben gemaakt’.


Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding
Stelling

Stuur wielrenners naar rijbaan

’Roekeloze racers’ veroorzaken brokken op de Nederlandse fietspaden, blijkt uit een onderzoek van VeiligheidNL. Zelf zijn zij daar nog het vaakst het slachtoffer van; in 2012 belandden 4200 wielrenners in het ziekenhuis. Het probleem is dat de snelle racers zich op het smalle fietspad mengen met veel langzamere schoolkinderen, moeders met fietstassen, bakfietsers, snorfietsers, skaters en skeelers. Daarom is het beter als de wielrenners, zeker in als ze in een groep fietsen, naar de rijbaan gaan. Bij bromfietsers heeft deze maatregel ook goed gewerkt om het aantal slachtoffers te verminderen.

Stelling