Misverstanden rond sandwichborden in Soest

Openluchttheater Cabrio in Soest. Archieffoto Studio Kastermans

SOEST - Soest wil snel rond de tafel om duidelijke afspraken te maken voor het nieuwe uniforme beleid voor publiciteit via sandwichborden. ,,Er waren wat misverstanden’’, erkent woordvoerster Anne Weijman van de gemeente Soest.

Door door hans van keken - 17-7-2012, 12:31 (Update 17-7-2012, 12:50)

Vrijwilligers van Cabrio trokken eerder deze week aan de bel omdat het openluchttheater 750 euro per keer dreigde te moeten betalen voor publiciteit via sandwichborden. Soest is immers overgegaan op een nieuwe regeling, om af te zijn van het vele losvaste plakken en andere aankondigingen overal in het dorp. Een Tilburgs bedrijf blijkt de klus te gaan uitvoeren en regelt voor culturele en commerciële instellingen voor de komende tien jaar de publiciteit.

Maar al snel waren ze bij onder meer Cabrio niet zo blij toen ze te horen kregen dat dit per keer nogal in de papieren zou gaan lopen. Het zou de doodsteek zijn voor in elk geval de evenementen in het theater in het bos.

Maar de verontwaardiging en de publiciteit daarover heeft de gemeente tot het inzicht gebracht dat er toch nog even duidelijker afspraken gemaakt moeten worden met het Tilburgse bedrijf, in elk geval over de publiciteit voor culturele instellingen. ,,We gaan snel met ze rond de tafel om betere afspraken te maken’’, meldt de worodvoerster van Soest. Volgens haar is het de bedoeling dat er in elk geval 25 keer per jaar gratis reclame gemaakt kan worden voor culturele evenementen in het dorp, dus voor organisaties die geen commercieel doel hebben. ,,Alleen de poster moeten de organisaties zelf regelen en betalen’’.

De PvdA heeft al vragen opgesteld naar aanleiding van de commotie. De partij wil ook weten waarom er geen Soester bedrijf in de arm is genomen voor de sandwichborden, die zou beter op de hoogte zijn van het culturele leven in Soest. Ook is de partij bang dat vanwege de ’hoge kosten’ vooral advertenties van buiten de gemeente op de borden te zien zullen zijn.



Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding

Stelling

Talkshows ook in zomer door

Vanaf deze week zijn ’Pauw’ en ’De Wereld Draait Door’ op reces. Ronald Plasterk noemt de zomerstop van de publieke omroep ’gek’. De minister van Binnenlandse Zaken verwijst naar RTL4, dat volgens hem het goede voorbeeld geeft met RTL Late Night, dat wel doorgaat. ’Actualiteit en debat is paar maanden geen kerntaak publieke omroep meer’ twittert hij. Zijn ongenoegen is terecht. De wereld draait ook in de zomer door. De publieke omroep heeft de plicht actualiteiten het hele jaar te verslaan en te duiden. De talkshows moeten daarom doorgaan of vervangen worden door iets soortgelijks.

Stelling

Zorgvraag van de week
Taco van der Ree
Neuroloog
Westfriesgasthuis
Thema van deze week: beroerte
Lees verder