Gooi en Eemlander - Baarn: zorgen over Laanplein zijn er nog steeds
 

Baarn: zorgen over Laanplein zijn er nog steeds

7-6-2012, 16:59 (Update 7-6-2012, 17:04)

Politiek Baarn denkt in meerderheid positief over de nieuwste plannen voor het Laanplein, maar tegelijkertijd zijn er veel zorgen. Pijnpunten zijn nog steeds de verkeersveiligheid, het aantal parkeerplaatsen, gevreesde financiële risico’s en zorgen over de Laanstraat.

Vooral de bouw van sociale huurappartementen en het voortbestaan van gratis parkeren zouden roet in het eten kunnen gooien. Beide zaken zijn keiharde voorwaarden van coalitiepartner PvdA, en over beide zaken bestaat geen duidelijkheid. ,,Aantallen zijn nu niet te geven’’, stelt wethouder Laseur over de sociale huurwoningen. Ze zegt wel toe de sociale huur als randvoorwaarde mee te nemen. Het te voeren parkeerregime op het Laanplein is ook nog onduidelijk. Zo wordt betaald parkeren - na bijvoorbeeld eerst twee uren gratis parkeren - niet met zoveel woorden uitgesloten. De gemeente wil in elk geval parkeeroverlast in omringende woonbuurten zien te voorkomen. De verwachting is dat meer parkeerruimte nodig is dan er nu is op het parkeerterrein, aangezien de supermarkten (C1000 en Aldi) zelf rekenen op 200.000 klanten extra als ze straks in nieuwe ruime winkels aan het Laanplein zitten.
Parkeren tijdens de eventuele bouw van het Laanplein is ook een punt van zorg. ’No parking, no business’, hield winkelier én omwonende Frank Heibloem de gemeenteraad deze week voor. Want waar moet het winkelend publiek parkeren als het parkeerterrein een grote bouwput is? Ook wethouder Laseur heeft daar nog geen antwoord op. ,,Maar alternatieve parkeerruimte tijdens de bouw is van levensbelang, dus wat ons betreft een keiharde randvoorwaarde voor er groen licht komt.’’

 

Veel meer over het Laanplein in De Gooi- en Eemlander van vrijdag

 

 

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding
Stelling

Prijsstijging spits-treinkaartje slechte zaak

NS wil de treinkaartjes in de spits duurder maken. Voor een enkeltje kan de prijs dan maximaal 10 procent stijgen. De hogere prijzen moeten ervoor zorgen dat meer mensen buiten de spits reizen, zodat de passagiersstroom wordt uitgesmeerd over de hele dag. Een prijsstijging in de spits is een slechte zaak. Forensen hebben door het beleid van hun werkgever vaak geen andere keuze dan reizen in de spits en zouden daar niet voor gestraft moeten worden.

Stelling