Gooi en Eemlander - Baarn: zorgen over Laanplein zijn er nog steeds
 

Baarn: zorgen over Laanplein zijn er nog steeds

Het Laanplein, zoals dat er in de toekomts vanaf de Eemnesserweg uit moet gaan zien.

Politiek Baarn denkt in meerderheid positief over de nieuwste plannen voor het Laanplein, maar tegelijkertijd zijn er veel zorgen. Pijnpunten zijn nog steeds de verkeersveiligheid, het aantal parkeerplaatsen, gevreesde financiële risico’s en zorgen over de Laanstraat.

Vooral de bouw van sociale huurappartementen en het voortbestaan van gratis parkeren zouden roet in het eten kunnen gooien. Beide zaken zijn keiharde voorwaarden van coalitiepartner PvdA, en over beide zaken bestaat geen duidelijkheid. ,,Aantallen zijn nu niet te geven’’, stelt wethouder Laseur over de sociale huurwoningen. Ze zegt wel toe de sociale huur als randvoorwaarde mee te nemen. Het te voeren parkeerregime op het Laanplein is ook nog onduidelijk. Zo wordt betaald parkeren - na bijvoorbeeld eerst twee uren gratis parkeren - niet met zoveel woorden uitgesloten. De gemeente wil in elk geval parkeeroverlast in omringende woonbuurten zien te voorkomen. De verwachting is dat meer parkeerruimte nodig is dan er nu is op het parkeerterrein, aangezien de supermarkten (C1000 en Aldi) zelf rekenen op 200.000 klanten extra als ze straks in nieuwe ruime winkels aan het Laanplein zitten.
Parkeren tijdens de eventuele bouw van het Laanplein is ook een punt van zorg. ’No parking, no business’, hield winkelier én omwonende Frank Heibloem de gemeenteraad deze week voor. Want waar moet het winkelend publiek parkeren als het parkeerterrein een grote bouwput is? Ook wethouder Laseur heeft daar nog geen antwoord op. ,,Maar alternatieve parkeerruimte tijdens de bouw is van levensbelang, dus wat ons betreft een keiharde randvoorwaarde voor er groen licht komt.’’

 

Veel meer over het Laanplein in De Gooi- en Eemlander van vrijdag

 

 

Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding

Stelling

Deltaplan tegen zelfmoord

Zelfmoord is de belangrijkste doodsoorzaak onder jonge mensen tot 45 jaar. Jaarlijks vallen meer slachtoffers dan door ziekte of het verkeer. En het Nederlande suïcidecijfer steekt negatief af ten opzichte van ons omringende landen. Maar zelfmoord is niet per se onafwendbaar. Net als het aantal verkeersslachtoffers door een reeks van maatregelen fors is teruggedrongen kan ook het aantal zelfmoorden door gericht beleid en medicatie afnemen. Investeren in een Deltaplan tegen zelfmoord is een goed idee.

Stelling
Het antwoord van...
DC Klinieken
HJ Kooijman
Orthopedisch chirurg
20-04-2015 00:00 Vraag & antwoord

Er is een nieuwe methode ontwikkeld waarmee mensen sneller klaar zijn met revalideren na een kruisbandoperatie. In het algemeen duurt volledige revalidatie van een voorste kruisbandoperatie negen maanden, maar bij het in Zwitserland ontwikkelde Ligamys-systeem is vijf maanden vaak haalbaar. Deze methode wordt bij DC Klinieken uitgevoerd. Orthopedisch chirurg HJ Kooijman vertelt onder meer hierover in zijn antwoorden op lezersvragen over kruisbandproblemen.

Lees verder!