sluiten
Inloggen
sluiten
woensdag 08 september 2010

Katholieke kerk roomser dan paus

  • Gepubliceerd op 16 juli 2010, 15:29

Pastoor Paul Vlaar van Obdam werd door de bisschop van zijn priesterlijke taken ontheven, nadat hij op de dag dat Nederland de WK-finale speelde in een oranje gewaad de mis opdroeg. (Klik hier voor een video van de mis)

De pastor deed daarmee in de ogen van het bisdom Haarlem-Amsterdam 'in teksten en vormen onvoldoende recht aan de heiligheid van de eucharistie.' Is deze actie van de bisschop een teken dat de katholieke kerk meer een kerk van Rome wordt dan van het volk?

De stelling luidt: De katholieke kerk is roomser dan paus

Wat vindt u? Eens of oneens? Stem en geef uw mening.

Inloggen
Reacties
  • De katholieke kerk is nooit een kerk van het volk geweest. Alleen en uitsluitend in Nederland is in de 60er jaren van de vorige eeuw de kermis losgebroken. Met alle goede en minder goeie dingen van dien. En met als gevolg een enorme leegloop. Een pastoor, die, gut wat ben ik populair, een oranje kazuivel aantrekt vanwege een voetbalwedstrijd is volslagen de weg kwijt.

    In Obdam is men van mening, dat de bisschop niet zo moet zeuren, omdat deze pastoor voor samenhorigheid zorgt of zo iets. Die pastoor had beter moeten weten en die bisschop doet, waarvoor hij benoemd is. Een kerk besturen en optreden, waar nodig.

    Geplaatst door BertW op 22:11 16-jul-2010
  • Soms denk ik dat we in Nederland helemaal de weg kwijt zijn want dit incident is weer wereldnieuws. Pastoor Vlaar zal best een aardige vent zijn maar er zijn richtlijnen binnen de rooms katholieke kerk zoals binnen elk geloof en daar heeft hij zich ook aan te houden. Het is mode in Nederland om voor popie jopie te spelen want anders tel je niet mee in het land van de doorgeslagen dwazen en als alles in de wereld om voetbal moet draaien dan is dat gewoon in en in triest.Laten we ons drukker maken om een kabinetsformatie die waarschijnlijk tot mislukken is gedoemd.

    Geplaatst door joop savaneta op 06:55 17-jul-2010
  • De maatregel van de Bisschop bevestigt maar weer hoe 'achterlijk' dit geloof maar weer is.
    Het bevalt de kerk niet en wat gebeurt er.
    De Pastoor word 'geschorst' en 'opgesloten' in een klooster.

    Tientallen jaren terug was dit een heel normaal verschijnsel in de Oost - Bloklanden.
    Misschien nu ook nog in bijvoorbeeld Noord Korea en Myanmar

    Geplaatst door Cash op 07:37 17-jul-2010
  • Geloof op zichzelf is nooit achterlijk maar de "gelovigen" maken er een zooitje van. En...de hele wereld zal het weer verkeerd zien want "wij" in Nederland zijn het enige normale volk in deze wereld. Waarom kunnen juist Nederlanders zich nooit aan regels en voorschriften houden en moeten we altijd het gekste jongetje uit de klas zijn. De slogan moet dan ook zijn; hoe gekker hoe beter.

    Geplaatst door joop savaneta op 10:37 17-jul-2010
  • Het gaat er toch om wat die man verkondigt en niet wat hij aan heeft? De kerk mag blij zijn dat er nog iemand met zijn tijd mee probeert te gaan en de mensen te binden aan het geloof, maar nee hoor hup alle vooruitgang met harde hand de kop indrukken. Vind je het gek dat de kerken leeglopen. In Latijns-Amerika zijn dit soort zaken volgens mij heel gewoon, en daar staat de katholieke kerk er toch een stuk beter voor.

    Geplaatst door Jacco op 13:21 17-jul-2010
  • Dit soort zaken zijn in Latijns-Amerika niet gewoon,Jacco, en ook niet in de rest van Europa. Alleen in Nederland, waar in de sixties de boel op hol sloeg. Met als gevolg, dat bijna overal de zogenaamde progressieve gelovigen het voor het zeggen kregen.

    Maar dan wel in een kerk, waarvan 90 procent was afgehaakt. Die hadden geen behoefte aan gospels, beroerde melodietjes en teksten van de gesjeesde pater Huub Oosterhuis enzovoort.

    Die pastoor staat in een katholieke kerk, is daarvan functionaris en wordt geacht, met alle vrijheden, die hij al heeft, zijn werk te doen. Men kan anders net zo goed Gerard Joling inhuren, komt ook uit Noord-Holland, kan beter zingen dan die pastoor en heeft nog gevoel voor humor ook.

    Geplaatst door BertW op 05:24 18-jul-2010
  • Dat de katholieke kerk in Latijs Amerika er beter voor staat heeft te maken met het feit dat priesters tot aartsbisschoppen toe het de laatste dertig jaar gingen opnemen voor de armen en onderdrukten. Zij bleven daarbij wel gewoon zichzelf zonder gekke fratsen of afwijkend gedrag. Denk bijvoorbeeld maar aan een Oscar Romero (aartsbisschop van El Salvador) die zijn strijd voor rechtvaardigheid met de dood moest bekopen en hij was niet de enige.

    Geplaatst door joop savaneta op 09:01 18-jul-2010
  • Broeders en zusters,

    De kwestie Obdam heeft de afgelopen week veel beroering veroorzaakt. Tot mijn verbazing is er een hele mediahype uit voortgekomen. U heeft er recht op om van mij hierover een persoonlijk woord te horen. De parochie had het internationaal persagentschap ‘Associated Press’ toestemming gegeven om opnames te maken van de zgn. ‘Oranjemis’ op zondag 11 juli j.l. in de parochiekerk van Obdam. De beelden hiervan hebben zowel in binnen- als buitenland grote ophef veroorzaakt. Mijn disciplinaire reactie heeft felle protesten, maar ook adhesie opgeroepen. Door alle emotie begrijpen velen niet goed meer wat er precies aan de hand is, vandaar deze brief.

    De tijdelijke schorsing die ik pastoor Vlaar heb opgelegd (hij is niet uit zijn ambt gezet, zoals hier en daar beweerd wordt), heeft uiteraard tot solidariteitsacties van de parochianen geleid. Ik heb daar alle begrip voor. Mensen nemen het spontaan op voor hun pastoor, die zij kennen als een ijverig priester met hart voor de mensen. Zo ken ik hem ook. In het schorsingbericht heb ik dan ook geschreven dat de waardering voor zijn pastorale ijver en inzet niet ter discussie staat.

    Maar daar gaat het hier ook niet om. Hier is de heiligheid van de eucharistie in het geding.


    Al eerder heb ik de pastoor gewaarschuwd de viering van de eucharistie niet te vermengen met profane zaken en hij heeft beloofd zich daaraan te zullen houden.

    Natuurlijk kan ik mij voorstellen dat een parochie het ‘Oranjegevoel’ gebruikt om ook in de eigen gemeenschap saamhorigheid te beleven. Een evenement op het kerkplein of in de parochiezaal is geen probleem. Een oranje vlag in de kerk ook niet. Het inspelen op de actualiteit in preek of voorbede evenmin. Ook zelf heb ik meerdere keren evenementen (een wielerwedstrijd, autoraces, zeiltocht) gebruikt als platform om de Blijde Boodschap uit te dragen. Maar een eucharistieviering ondergeschikt maken aan voetbal gaat te ver en is een profanisatie van wat de kerk heilig is. Want het gaat niet alleen om een oranje kazuifel.

    In Obdam stond er ook een goal op het altaar. De mis begon met een fluitsignaal en een aftrap, de schuldbelijdenis ging over een scheidsrechter en het evangelie was vervangen door een ode op het oranjegevoel. Een aantal centrale teksten waren herschreven in voetbaltermen en bij het communie-uitreiken werden profane liederen zongen. Dan wordt God in plaats van hoofdzaak, bijzaak en dat kan niet de bedoeling zijn. De pastoor ziet zelf ook in dat hij zich wellicht teveel heeft laten leiden door menselijk opzicht. Eerlijk gezegd heeft het mij zeer verbaasd en teleurgesteld dat de gelovigen niet spontaan aanvoelen dat zoiets te ver gaat.

    Ik denk dat we hier te maken hebben met een breder fenomeen, dat Obdam overstijgt.

    Het klinkt misschien hard, maar het tekent voor mij hoezeer het besef van Gods aanwezigheid in de eredienst, de eerbied dus voor het heilige, in onze Nederlandse katholieke kerk is verzwakt. We lijken niet veel verder meer te komen dan gevoelens van ‘gezellig en leuk’. Onze Kerk is in een dubbele crisis. Een morele crisis, waarvan het kindermisbruik in het verleden het zwaarste weegt, en waarvan we ons oprecht proberen te zuiveren. Hier zijn inmiddels al forse maatregelen in genomen.

    Maar er is ook sprake van een geloofscrisis, die het zicht op wezenlijke geloofswaarheden vertroebelt. De werkelijke Aanwezigheid van de verrezen Heer in heel zijn goddelijke Majesteit in de heilige Eucharistie en Communie is hier één van. Alle eredienst moet gericht zijn op de aanbidding van Hem en de vereniging met Hem, en door Hem ook met elkaar. Daaruit putten wij kracht en leven.

    Ik denk dat wij hierbij een voorbeeld kunnen nemen aan anderen. In alle orthodoxe en oriëntaalse christelijke kerken is de eerbied voor dit verheven mysterie absoluut onaantastbaar en elke profanisatie uitgesloten. Maar ook bij alle niet-christelijke religies zien we hetzelfde. In Jodendom, Islam, Boeddhisme en andere oosterse religies zou iedere vermenging van eredienst met profane rituelen, teksten en muziek ondenkbaar zijn. Allen keren ze zich naar de plaats die voor hen heilig is of buigen zich ter aarde als ze zich tot God richten. En wij, die het meest diepgaande besef hebben van Gods aanwezigheid onder ons, een God die mens wordt, die ons zijn Lichaam en Bloed nalaat in brood en wijn, wij vergeten zo vaak Hem de eer te geven die Hem toekomt.

    Als bisschop heb ik ook de verantwoordelijkheid erop toe te zien dat de eredienst gevierd wordt volgens de normen en teksten van de wereldkerk, en de taak maatregelen te nemen waar dit niet gebeurt. Dat kan men als achterhaald ervaren, maar dat zijn wel de ‘spelregels’ die wij als wereldkerk hanteren en waarbinnen voldoende ruimte is om kerk en maatschappij met elkaar in verbinding te brengen. Het is mijn hoop dat de kwestie Obdam ons een stuk herbezinning brengt. De eer aan God in den Hoge en de vrede onder de mensen op aarde horen bij elkaar, evenals de liefde tot God en de naaste. Moge het ons gegeven zijn hierin samen verder te groeien.

    + Jozef M. Punt
    Bisschop van Haarlem - Amsterdam

    Geplaatst door gooier35 op 16:44 19-jul-2010
  • Goed dat er een duidelijk antwoordt komt van de Bischop.
    Maar eigenlijk is het 'oranjegevoel' in Obdam, maar een puntje van de ijsberg, wat er in de katholieke kerk mis zou zijn.
    Daar gaat de kerk veelal aan voorbij.
    Hoewel de Bisschop het 'kindermisbruik' in de kerk wel aanhaalt, weigert deze kerk nog steeds aangifte bij justitie te doen, over dit soort zaken.
    Net zoals het intreden van een vrouw, als priester in deze kerk als misdaad (Volkskrant zaterdag j.l.), wordt gezien.
    Ja het staat zelfs gelijk, met misbruik van kinderen, door geestelijken.

    Kortom, naast het 'Oranje gevoel' van Pastoor Paul Vlaar, zijn er zoveel belangrijkere zaken (lees misstanden) in deze kerk, die opgelost moeten worden.
    Was de Katholieke Kerk, altijd maar zo kordaat in maatregelen, als nu in Obdam.

    Geplaatst door Cash op 17:47 19-jul-2010
  • Nu er meer duidelijkheid is gekomen over de lolbroek in Obdam, die 2 jaar geleden al in een kazuivel met sponsornamen de mis las, komen de gefrustreerde papenhaters met hun kulargumenten.

    Daar zat ik op te wachten. Reageerder Cash noemt het katholicisme bovenaan een achterlijk geloof. En nu zou in de Volkskrant hebben gestaan, dat intreden van een vrouw als priester hetzelfde is als misbruik van kinderen door geestelijken.

    Volslagen onzin en reeds gecorrigeerd. Intreden van vrouwen is verboden volgens het kerkelijk recht. En misbruik van kinderen is ook verboden. Wij hebben moord en diefstal ook in hetzelfde wetboek staan. Is dat gelijk ? Nee, natuurlijk niet.

    Er zijn belangrijker zaken in de kerk, die opgelost moeten worden, aldus Cash. Door de aanhangers van dat achterlijke geloof, volgens u , of moet die Kerk worden opgeheven ?

    Geplaatst door BertW op 23:38 19-jul-2010
  • Ik ben belijdend katholiek, alhoewel niet fanatiek. Ik ben niet achterlijk en de meeste van mijn mede gelovigen ook niet. Er is een kenmerkend verschil met vroeger omdat je toen als katholiek werd geboren vanwege het feit dat je ouders dat ook waren. Heden ten dage heb je de vrije keus om voor een geloof te kiezen of voor geen enkel geloof te kiezen. Het is typisch Nederlands om in je eigen nest te schijten en te schreeuwen; "weg met ons en onze godsdienstvrijheden". Of willen sommige inzenders dat de Islam het dominante geloof gaat worden in Nederland? Dat is overigens geen enkel probleem want de Islam wordt de dominante godsdienst in Nederland en dat mag, net zo goed als het katholieke of protestantse geloof vrijwillig belijd mag worden.

    Geplaatst door joop savaneta op 08:07 20-jul-2010
  • Het dopen in de kerk gebeurt al voordat je PAP kunt zeggen, dus niet uit eigen vrije wil. Ik ben ook ooit, zoals ik het zelf zeg: "in mijn onschuld gedoopt" Ik moet er nu, zelf gekozen,niets meer van hebben. Alleen mijn gegeven namen herinneren eraan ooit katholiek gedoopt te zijn geweest.

    Geplaatst door Knolletje op 13:47 20-jul-2010
  • Natuurlijk hoeft de katholieke kerk niet worden opgeheven.
    Geen enkele kerk.
    Maar laten de mensen in het Vaticaan, maar ook de Bisschoppen, zich realiseren dat zij (en wij) in de 21e eeuw leven.
    Dan denk ik aan het aids probleem (condoom verbod), het te kort aan priesters (het aanstellen van een vrouw als priester als misdaad zien) , Het weigeren van aangifte bij vermeend kindermisbruik en zo zullen er nog wel meer dingen zijn.

    Wellicht is de eigentijdse Pastoor in Obdam, ietwat doorgeschoten, maar zijn kerk zat wel wekelijks vol.

    Geplaatst door Cash op 14:08 20-jul-2010
  • Het katholieke geloof is zeker niet achterlijk, maar waar ik mij over verbaas is het feit dat de kleur van een kazuivel zoveel uit zou maken. Als die man constant rare dingen zou roepen had ik er veel meer problemen meegehad. Kledingvoorschriften veranderen in alle beroepen, maar nee in de kerk moet men nog dezelfde kleding als uit de middeleeuwen aan. De koningin loopt toch ook niet met een kroon en mantel over straat omdat historisch gezien zo hoort.

    Geplaatst door Jacco op 14:15 20-jul-2010
  • Het was niet zozeer het kazuifel maar de doelpalen op het altaar (voor veel katholieken is dit een ontheiliging) en het affluiten van de virtuele wedstrijd met de daarbij behorende voetbalkreten. Volgens mij heb je dan toch het verkeerde beroep gekozen. Een echte vooruitstrevende bisschop was de helaas jong overleden MGR Bekkers van het bisdom s'Hertogenbosch die wel een voorstander was van het gebruik van condooms maar zich wel hield aan de rituelen van diezelfde kerk.

    Geplaatst door joop savaneta op 06:54 22-jul-2010
  • De katholieke kerk is vanuit de leer over sexualiteit tegen condoomgebruik. Ook in Afrika, waar men tussen de natuurrampen en hongersnoden door, zich blijft voortplanten.

    Fanatieke papenhaters proberen altijd daarom de katholieke kerk te betrekken bij de aidsproblematiek. Alsof een richtlijn van de kerk mensen ontslaat van hun verantwoordelijkheid.

    De katholieke kerk weet heel goed, wat er speelt in de wereld in de 21ste eeuw. Ook al beweert reageerder Cash het tegendeel. Maar ja, die noemt het katholicisme een achterlijk geloof, dus die neem ik in dit onderwerp niet serieus.

    Geplaatst door BertW op 20:26 22-jul-2010
  • Amen.

    Geplaatst door Cash op 22:00 22-jul-2010
  • Als ik een praktizerend RK gelovige zou zijn ging ik naar de kerk in Opdam onder leideidng van Pastoor Paul Vlaar (Chapeau). Hij is een vernieuwing voode RK kerk, hij krijgt zijn kerk bomvol en wordt afgeserveerd, door een vastgeroeste RK bisschop Punt.. Haleluja, RKm Jehova, Moslims en alle zwartgalligen onder u, blijf steken in het verleden en zoek daarin oorlogen en terrorisme tot het heden.
    Menig keer heb ik geschreven de heilige boeken als geschieds beschrijingen zouden moeten wordente gezien.

    Geplaatst door Koude Douche op 01:00 23-jul-2010
  • De hele wereld schijnt het geloof op de verkeerde manier te belijden alleen die eigenwijze Hollanders zijn er van overtuigd dat alleen zij op een vooruitstrevende manier het geloof belijden. Wat een arrogantie! De meeste gelovigen zijn juist weggelopen toen die zogenaamde vernieuwing zijn intrede deed en bijna niemand zijn eigen kerk nog herkende.

    Geplaatst door joop savaneta op 07:36 23-jul-2010
  • Inderdaad, Joop, maar sommige mensen vinden een pastoor, die een voetbaldoeltje in zijn kerk plaatst en de aftrap laat nemen een vernieuwer. De man stond 2 jaar geleden al met een kazuivel aan, waarop op de achterzijde de naam van een sponsor, de plaatselijke slager o.i.d. Die bisschop heeft alle idiote incidenten rond deze aandachttrekker in Obdam laten passeren en voortdurend gevraagd of het wat minder kon. En nu mekkert men, dat hij de kerk vol krijgt. Alsof dat een argument is. Ik ken cabaratiers, die volgens mij niet grappig zijn, maar ook volle zalen trekken. Is dat een teken van kwaliteit ?

    Het opmerkelijke is, dat vooral mensen, die niets van religies weten hier een mening over hebben. Zo'n pastoor is een functionaris van de kerk, is daartoe gewijd, er zijn afspraken,er is een organisatie, er is een kerkelijke leer enzovoort. Diegene, die zich daarin niet prettig voelt kan altijd een eigen kerk beginnen. De Obdamse uitsloverskerk of zo iets.

    Geplaatst door BertW op 21:59 26-jul-2010
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Stroomstoot is ook niet humaan (uitleg)
Poll
Eens (46%)
Oneens (54%)
Totaal aantal stemmen: 176
advertenties

Terrassentest 2010

Wandelen in Noord-Holland

Mail de Ombudsman

Problemen?
Mailformulier>>

Hier Hilversum!

Top 5 energie (tip)

advertenties