sluiten
Inloggen
sluiten
zondag 01 augustus 2010

Tergooiziekenhuizen dupe van lek NMa

  • Gepubliceerd op 04 januari 2010, 19:16
  • Laatst bijgewerkt op 04 januari 2010, 20:09
hilversum - 

Tergooiziekenhuizen is de dupe van een lek bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Daardoor staat Tergooi landelijk in de etalage als fusieziekenhuis dat fors duurder is geworden. ,,Maar het is zielig om alleen uit duurdere heupoperaties te concluderen.''

Dat stelt directeur Claudia Zuiderwijk van Tergooiziekenhuizen. Zij ziet met lede ogen aan hoe in Hilversum het verzet tegen de Gooise ziekenhuisfusie weer oplaait door het uitlekken van het NMa-studie naar prijsontwikkeling bij het samengaan van de Gooise ziekenhuizen. Daaruit blijkt dat heupoperaties in het Gooi een fikse tien procent duurder zijn geworden. Zuiderwijk benadrukt dat tegelijkertijd allerlei ingrepen bij Tergooi juist goedkoper zijn geworden. Voorbeelden zijn staaroperaties en behandeling van rughernia's. En de kostprijs per patiënt ligt onder het gemiddelde, volgens zorgverzekeraar Agis.

Volgens Zuiderwijk komt het nieuws op een heel slecht moment. ,,We zijn nu nog twee ziekenhuizen. Had gewacht tot we echt ontdubbeld zijn in het Gooi.'' Tergooi heeft het al zo moeilijk om draagvlak te creëren voor de fusie en lijdt nu imagoschade. Zuiderwijk: ,,Net nu er begrip komt voor de uitwerking van de fusie (optuigen ziekenhuis in Blaricum, nieuw dagziekenhuis met onder andere zorghotel in Hilversum, red.). Het gaat ons niet om een monopoliepositie of vergroten van onderhandelingsmacht. Voor ons staat de kwaliteit van de zorg in het Gooi voorop. De patiënt moet in de eigen regio terecht kunnen.''

Zuiderwijk betreurt het dat de NMa Tergooi niet heeft laten weten dat er een onderzoek liep. Ze kondigt een 'stevig' gesprek aan met de instantie. ,,En ik doe de morele oproep om eens te kijken naar de kwaliteit van de zorg, niet altijd maar de kosten.''

De studie van de NMa is koren op de molen van de tegenstanders van marktwerking in de zorg. De kartelwaakhond zelf is niet blij met de 'veralgemenisering' ervan, zegt NMa-woordvoerster Barbara van der Rest. Ze benadrukt dat het gaat om een uitgelekt deel van het onderzoek. Volgens haar is terugdraaien van de ziekenhuisfusie in het Gooi absoluut niet aan de orde.

Inloggen
Reacties
  • Claudia > de waarheid is hard! Trek daaruit je conclusie en pak je biezen.

    Geplaatst door Zonbus op 20:03 04-jan-2010
  • Net nu er begrip komt?? waar haalt mevr. Zuiderwijk dat vandaan? Er zijn een paar Hilversummers voor het plan, maar de overgrote meerderheid van de Hilversummers (en omgeving) hebben zich er waarschijnlijk maar bij neergelegd. En natuurlijk vindt Agis dat het niet zo is, want die wil dat zorghotel bouwen in Hilversum.

    Geplaatst door Jet04 op 20:18 04-jan-2010
  • Beste Mevr. Zuiderwijk
    Er was geen begrip in Hilversum( en die zal er ook nooit zijn denk ik) De mensen zijn een beetje moe om tegen Goliath te vechten( Agis en Zuiderwijk) Maar dat neemt niet weg dat er geen verzet zou zijn. Het plan de Groot heeft inderdaad in de Politiek zijn uitwerking gehad. ( Zeer slecht rapport overigens)Maar nu het van Officicieele zijde uitlekt ( dat het niet deugt) Horen we U in een keer wel in de media.Wat een blamage zeg. En inderdaad U kunt nu beter verkassen naar het pluche van Den Haag

    Geplaatst door Fransz op 20:35 04-jan-2010
  • De 'morele' oproep van mevrouw Zuiderwijk om eens te kijken naar de kwaliteit van de zorg is wat mij betreft wel het summum. Als ervaringsdeskundige van het Ter Gooi ziekenhuis Blaricum weet ik een ding zeker; het gaat daar niet om de kwaliteit. Natuurlijk tref je wel eens een enkele medewerker die goed werk doet, en ook nog vriendelijk is, maar dat zijn uitzonderingen.
    Waarschijnlijk denkt mevrouw Zuiderwijk bij die kwaliteit van haar alleen maar aan het goed scoren op protocollen. Dat zegt
    echter weinig over de daadwerkelijk geleverde kwaliteit.

    Geplaatst door rozleeuw op 21:16 04-jan-2010
  • Beste mede-reageerders, het feit dat er een bepaald type handeling wordt uitvergroot omdat deze duurder is geworden is natuurlijk ontzettend flauw als andere handelingen goedkoper zijn geworden en zeker als de gemiddelde prijs lager ligt dan het landelijk gemiddelde. Dat is gewoon stemmingmakerij.

    Vwb het begrip, dat dat er niet is komt omdat mensen de problematiek blijkbaar niet begrijpen of niet willen begrijpen. Het heeft geen zin om weer uitleg te geven want sommige mensen willen het simpelweg niet begrijpen. Begrip is er wel bij de politiek, mede door het rapport van Groot.

    @Fransz: ik zou graag het rapport lezen, waar kan ik dat vinden?

    @rozleeuw: Claudia Zuiderwijk komt uit de IT sector waar met zogenaamde KPI (Key Performance Indicators) wordt gewerkt. Dit heeft zij ook toegpast bij Tergooi waardoor kwaliteit dus heel goed meetbaar is. Wat een patient ervaart is iets anders want dat heeft ook met perceptie te maken. Mijn perceptie, en neem maar aan dat die op heel erg veel praktijk ervaring is gebaseerd, is dat Tergooi over het algemeen zeer goed werk levert, zeer goed (getrainde) specialisten in dienst heeft, sterk gemotiveerd personeel heeft rondlopen en dat Tergooi zeer goed bekend staat als opleidingsziekenhuis in de medische wereld. En daar mag en is Claudia trots op maar ik ook als klant.

    Geplaatst door René op 09:26 05-jan-2010
  • Citaat: "Tergooi heeft het al zo moeilijk om draagvlak te creëren voor de fusie"
    Dit zegt toch alles ?
    Waarom toch fuseren als er geen draagvlak bestaat ?

    Geplaatst door RikzonderC op 09:39 05-jan-2010
  • @Renè
    Rapport van De Groot is in te zien op de site van ZOOZ
    www.actiegroep zooz.nl/

    Geplaatst door Fransz op 10:00 05-jan-2010
  • @RikzonderC: waarom denk je dat de fusie nodig is? Omdat het bestuur dat leuk vindt? Of misschien omdat ze anders hun broek niet op kunnen houden? Draagvlak of niet, het moet.

    @Fransz: thnx!

    Geplaatst door René op 10:25 05-jan-2010
  • Met alle respect René, maar een gynacoloog die zijn werk doet zonder dat meneer speciale handschoenen aantrekt en zonder steriel gemaakt gereedschap, vind ik van een heel laag niveau kwaliteit. Erover een klacht indienen heeft al helemaal geen zin, omdat men het zelf dan tegenspreekt. En wat heb je dan als patient dan nog te melden. Ach, het zal wel een incident zijn. Ben bang van niet.

    Geplaatst door burger Bram op 10:36 05-jan-2010
  • @Fransz: ik kan alleen een interview met TV Noord Holland vinden maar niet het rapport. Heb even snel gezocht hoor moet ik toegeven. Heb je een directe link misschien?

    @burger Bram: een gynacoloog die zijn werk doet zonder handschoenen????? Zelf meegemaakt of horen zeggen? Als je het zelf hebt meegemaakt zou ik je aanraden om direct een klacht in te dienen bij het medisch tuchtcollege (www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl). Die nemen iedere klacht aan en reken maar dat er wat mee wordt gedaan. Dat kan echt niet. In de eerste plaats voor de patient maar ook voor de arts zelf.

    Geplaatst door René op 10:43 05-jan-2010
  • De dupe, de dupe er is maar een de DUPE van dit hele gedoe:
    De BURGER!!!!!!!!!!!
    Ziekenhuis in Blaricum met een aanrijtijd van een halfuur; als je mazzel hebt

    Geplaatst door normaal op 10:56 05-jan-2010
  • Waar vandaan Normaal? Naar de Larense Manege rij ik in 10 minuten dus Tergooi Blaricum in 5. Das best snel en zelfs sneller dan naar lokatie Hilversum!

    Maar je hebt wel gelijk. De burger betaalt de rekening inderdaad. Als het anders kon was het vast bij het oude gebleven. Helaas. Met de als maar stijgende prijzen van o.a. medicijnen en de steeds dalende bijdragen van de ziektekostenverzekeraars moet er iets gebeuren. Niet alleen bij Tergooi uiteraard.

    Nu zijn de huisartsen weer de dupe van een nieuwe regel mbt 'dure' medicijnen. Ruim 180 miljoen besparen want de huisartsen schrijven te dure medicijnen voor. Dat de specialist een duur middel voorschijft en de huisarts slechts de herhalingsrecepten gaat volledig aan Klink voorbij blijkbaar. Klink maakt een denkfout consequentie daarvan is dat de patient weer naar de specialist wordt gestuurd voor andere medicijnen en Klink haalt de schouders weer op. En zo leg je ieder politieke flater weer bij de burger neer..... Het hele zorgstelsel wordt op deze manier om zeep geholpen. Politici komen en gaan maar wij zitten met de gebakken peren........

    Geplaatst door René op 11:36 05-jan-2010
  • Beste mensen,
    De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), toch niet de eerste de beste, heeft kennelijk een rapport vervaardigd waaruit blijkt dat bepaalde ziekenhuizen zich als regionale monopolist gedragen en aldus prijsverhogingen afdwingen. In dit verband zouden ziekenhuizen in Rotterdam en het Gooi zijn genoemd. Wat betreft het Gooi kan het niet anders zijn dan dat Tergooiziekenhuizen wordt bedoeld. Het NMa-rapport echter is nog niet gepubliceerd. Vandaar dat enkelen hierboven het niet kunnen vinden.

    Wat nu te denken over de ontstane situatie? Ten eerste is het "opvallend" dat een nog ongepubliceerd NMa-rapport de pers haalt. Naar verluid vindt publicatie in de loop van januari plaats. Is er gelekt? Ik zou het niet weten maar in feite doet het er niet toe. Ten tweede is het opvallend dat -als ik de Gooi en Eemlander mag geloven- Tergooiziekenhuizen als door een wesp gestoken reageert en het gooit op "uitsluitend dure heupoperaties" en de NMa bij voorbaat in het ongelijk stelt.

    Wat is wijsheid? Laten we het rapport rustig afwachten en laten we verder rustig afwachten wat Tergooiziekenhuizen alsdan over het rapport te melden heeft. Alles dat tot die tijd wordt beweerd, door wie dan ook (burgers, de politiek, de NMa, Tergooiziekenhuizen) is niet gestoeld op harde feiten en doet nodeloos stof opwaaien.

    Geplaatst door fransvanosch op 12:39 05-jan-2010
  • Beste Frans,

    Waar rook is, is vuur..... Toch? Maar wijsheid is inderdaad afwachten wat het rapport precies zegt.

    Het ging niet om het NMA rapport maar om het rapport van Groot waarin de plannen zijn beswchouwd van Tergooi en de conclusie werd getrokken dat het een slecht rapport was. Ik heb het rapport niet kunnen lezen maar Fransz wel. Daarom vroeg ik hem waar ik het rapport kon inzien.

    Geplaatst door René op 13:13 05-jan-2010
  • Renè, de apothekers zijn druk doende de patienten alternatieven te bieden voor de "dure"medicijnen. Zodoende begrijp ik de uitspraak niet dat de medicijnen steeds duurder worden. Als er een eerlijke tweedeling in de besparingsdrift zou zijn (richting de burger en richting de medicijnproducenten) komt er vanzelf meer begrip. Overigens word er door verzekeraars meer aandacht besteed aan psygologische alternatieven voor medicijnen,waarvan de gevolgen nog niet duidelijk vertaald kunnen worden naar besparingen.

    Geplaatst door cees op 17:34 05-jan-2010
  • @René
    Het hele rapport is te lezen op de site van de PVDA Hilversum
    Klik aan Tergooi ziekenhuizen, dan in de rechterbanner 9-9-2009
    PVDA positief over rapport Ter Gooi Ziekenhuizen, naar beneden scrollen en dan komt U er vanzelf. Overigens dacht ik dat U het rapport al had gelezen, gezien U reacties in een later stadium( maar dit even terzijde) Om het even maar ik persoonlijk vond het rapport nogal voorspelbaar, omdat er alleen figuren werden benadert die het er mee eens waren.

    Geplaatst door Fransz op 21:06 05-jan-2010
  • @René: "Waar rook is, is vuur..... "
    Dus help een gerucht de wereld in en het wordt vanzelf wel een beetje waar?
    Waar rook is, is rook, maar niet altijd reden voor brandweeringrijpen.

    Geplaatst door ScherpAlsPeper op 12:43 06-jan-2010
  • @rene heet je toevallig Zuiderwijk van achteren. je bent wel heel erg pro. gooi moord. En als het in hilversum zo goed en goed koop is waarom dan dicht? Zou juist een reden moeten zijn op het open te houden. En bereikbaarheid in de ochtend staan er wel eens wat auto in de rij op die weg daar.

    Geplaatst door Anton Elbertsen op 13:17 06-jan-2010
  • @Cees: waar het om gaat is dat de huisartsen 180 miljoen moeten besparen omdat de specialisten te dure medicijnen voorschrijven. Overigens is dat te duur vaak ook discutabel. Neem een migraine medicijn als Ergikof. Als je dat slikt dan ben je binnen een dag of drie weer op de been maar voelt het alsof er een vrachtwagen over je heen is gereden. Een veel duurder middel is Immigran. Dat slik je en je bent binnen een uur weer op de been en dus in staat om te werken. Het middel is dus duurder maar onder de streep stukken goedkoper doordat de persoon gewoon kan functioneren.

    @ScherpAlsPeper: meestal lekt er natuurlijk juiste informatie. Alleen is het vaak wel erg eenzijdig en maken de nuances en kompleetheid vaak het verschil.

    @Anton Elbertsen: nee, zo heet ik niet. Ik ben erg pro omdat ik, net als velen anderen inmiddels, dat ingrijpen nodig is. Twee identieke ziekenhuizen is a) financieel niet haalbaar en b) er kunnen bepaalde behandelingen niet meer worden uitgevoerd omdat er wettelijke regels zijn waaraan niet wordt voldaan als deze behandelingen op twee locatiesw worden uitgevoerd. De conclusie van het onderzoek was dat dit het beste was wat de regio kon overkomen. Dat is natuurlijk niet waar want alles bij het oude is het beste. Maar het is wel het beste wat kan worden gedaan met de eerder genoemde zaken in het achterhoofd. Jij hebt duidelijk de hele discussie hier gemist. De aanrijtijden zijn onderzocht en daar kwam uit dat Blaricum beter bereikbaar was. Dit werd ondersteund door omliggende ziekenhuizen zoals het UMC en AMC. Ik heb dus geen redenen om dat niet te geloven totdat het tegendeel wordt bewezen. Door alleen te zeggen dat het niet klopt bereik je niet zo veel. Dan moet je met onderzoekscijfers komen.

    Geplaatst door René op 16:26 06-jan-2010
  • @Cees:
    Het ontwikkelen van medicijnen kost een vermogen. De eerste tien jaar kunnen de ontwikkelaars door patenten het alleenrecht benutten. Daarna kan/gaat de concurrentie het (goedkoop, want weinig eigen research) namaken. De ontwikkelaar heeft dus tien jaar de tijd om de ontwikkelingskosten terug te verdienen. Hij moet in die tien jaar dus de positieve werking aan het 'publiek' bekend zien te krijgen, koudwatervrees van gebruikers doorbreken, research terugverdienen, voor toekomstig research sparen en er ook een boterham aan overhouden.

    Geplaatst door ScherpAlsPeper op 13:11 07-jan-2010
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Orthodontist moet tandje bijzetten (uitleg)
Poll
Eens (92%)
Oneens (8%)
Totaal aantal stemmen: 53
advertenties
advertenties