sluiten
Inloggen
sluiten
zondag 01 augustus 2010

Bezoekje Bakker aan Ooievaarplein biedt maar even troost

  • Gepubliceerd op 10 september 2009, 18:53
  • Laatst bijgewerkt op 10 september 2009, 20:44
hilversum - 

Burgemeester Bakker heeft donderdag onaangekondigd zijn gezicht laten zien op het Ooievaarplein. Het bezoekje deed de door asociale jeugd geterroriseerde bewoners goed. Toch blijft het gevoel dat Hilversum de buurt laat stikken. ,,Bakker vindt het heel erg voor ons.''

De burgemeester was in de buurt vanwege het vijfjarig bestaan van wijkcentrum St. Joseph. Daar werd hij geconfronteerd met een intens verdrietige bewoonster van het Ooievaarplein. ,,Ik heb in zijn armen staan uithuilen'', zegt Gesja Spruijt. Ze was blij met Bakkers luisterend oor, maar zijn boodschap was niet echt bemoedigend. ,,Ik sta juridisch met mijn rug tegen de muur zei hij. Waarom verklaart hij het plein niet tot verboden gebied voor de groep kinderen die het ons zo moeilijk maakt? Hij is toch de burgemeester?''
Het steekt de bewoners van het Ooievaarplein nog het meest dat ze net als vorig jaar zomer ontzettend veel moeite moeten doen om de instanties duidelijk te maken dat het écht niet meer gaat. ,,We zijn doodop'', zeggen ze. Tekenend voor de nauwelijks nog te dragen ellende is de zelfmoordpoging van een bewoonster afgelopen weekeinde. De vrouw maakt het goed, maar heeft Tergooiziekenhuizen dringend verzocht of ze langer mag blijven. Haar vriend, Hilversummer Jan Casteelen: ,,Ze durft niet terug naar haar woning. We dringen bij Dudok Wonen aan op een woning voor haar in een rustiger deel van Hilversum.''

Inloggen
Reacties
  • 1. Ik persoonlijk vind het uitstekend dat de krant hier aandacht aan blíjft besteden. Via de site, via het weblog Hier Hilversum, en via de papieren editie. Omdat ik zelf het geluk heb in een heel rustige, vriendelijke wijk te wonen waar jonge kinderen (incl. kinderen van allochtone afkomst) zo te zien op normale manieren mogen opgroeien. En omdat ik falikant tegen omstandigheden ben waarin jonge kinderen ongesanctioneerd gestimuleerd worden tot KWAAD. Eens temeer als dat gefaciliteerd en langdurig gedoogd wordt door een overheid waar we in principe allemaal ons belastinggeld aan afdragen. Maar niet om mensen kapot te zien gaan. En niet om kinderen de verloedering in te zien draaien.

    2. Dat Gesja hier reacties postte als direct betrokkene en mede-slachtoffer, was al duidelijk geworden. Hier op de website en op het weblog Hier Hilversum. Ik ben blij dat redactie van de krant met haar heeft kunnen praten.

    3. Paulien en Jan "from the bottom of my heart" heel veel sterkte en liefs toegewenst. We kennen elkaar totaal niet. Maar ja, ik kan me heel goed voorstellen dat je woonsituatie je over de rand kan drijven.

    4. Daarom hier herhaald wat ik intussen op "Hier Hilversum" (en zelden was een naam meer van toepassing) schreef over een burgemeester die van oordeel is dat hij JURIDISCH MET ZIJN RUG TEGEN DE MUUR STAAT.

    http://www.hdci.nl/hierhilversum/?p=907

    Hoezo juridisch met de rug tegen de muur?
    Eén telefoontje naar de Inspectie Jeugdzorg en naar de Raad voor de Kinderbescherming, en ik wil nog weleens zien hoe hún juristen daar over denken. Het gaat hier immers om nog heel erg minderjarige kinderen. En om een hele woonwijk die daar de dupe van (b)lijkt te zijn.
    Dat is bepaald ook niet in het belang van evenwichtig opgroeien van die kinderen. Dus wat komt daar dan direct in beeld? Precies: de jeugdzorg… Maar niet via buurtwerkers en aanverwant pappen-en-nathouden. Hier is immers getuige de verklaringen uit de buurt vandaan, al veel teveel gebeurd.

    Er was ooit een prima jurist werkzaam op het Raadhuis in Hilversum. Maar die moest zo nodig weggepest worden daar; hij nam zijn verantwoordelijkheden iets te serieus en integer. Nou zie je wat o.a. de gevolgen kunnen zijn van slecht personeelsbeleid bij een gemeentelijke overheid. Is die Commissaris van de Koningin intussen de crisis van een tijdje geleden weer te boven? Zo ja, laat ‘m dan ingrijpen in heel wat meer dan de zelf-gecreëerde impasse “Ooievaarplein”.

    5. Kinderen zijn de toekomst. Uw, jouw, mijn toekomst. En die van onze eigen kinderen.
    En op geen enkele manier hebben wij, volwassenen, het recht om hun toekomst te verstéren (Jiddisch) door ze als aspirant-misdadigers te laten opgroeien terwijl wij daar bij staan toe te kijken. En medemensen zowel als hun jonge kwelgeesten finaal in de steek laten.


    Geplaatst door Ruijzendaal op 19:31 10-sep-2009
  • Hulde Ruijzendaal!

    Geplaatst door kerkelander op 20:35 10-sep-2009
  • @ kerkelander

    Dank je wel, maar dat had niet gehoeven.

    Ik ben niet op zoek naar verlossing voor mezelf. Maar wel degelijk voor de gewone bewoners rond het Ooievaarplein in Hilversum. En OOK voor die kinderen daar : autochtoon, allochtoon, maakt niet uit. Kinderen zijn kinderen, en onze verantwoordelijkheid. En het is eigenlijk ZO SIMPEL om kinderen te léren wat ook in hun eigen belang is. Op de korte en op de veel langere termijn.

    Maar nogmaals: dank je :-)

    Geplaatst door Ruijzendaal op 20:47 10-sep-2009
  • Ik lees een stukje van Dhr.Boog hij heeft het over 2 sporen, het ene spoor lijd naar de ouders en de kinderen.
    “Een ander spoor is de openbare ruimte en de leefbaarheid in de buurt. We zullen consequent en harder optreden tegen diegenen die overlast veroorzaken en vernielingen aanrichten. We zullen creatiever moeten zijn om kinderen (die strafrechtelijk niet kunnen worden aangepakt) op een andere manier de consequenties van hun gedrag te laten ondervinden”.
    Juist die kinderen kunnen niet strafrechtelijk worden vervolgd maar de ouders wel doe daar dan iets aan i.p.v. al deze onzinnige uitbraaksels als jongerenwerker en maatschappelijk werk.
    De afgelopen 2 jaar hebben wij toch kunnen constateren dat dit in het geheel niet werkt, de kinderen en ouders staan deze mensen zeer beleefd te woord (te beleefd) zodra hij/zij weg is is het voor de kinderen en de ouders direct verleden tijd, 5 minuten later zijn zij het totaal vergeten blijkt wel uit alles wat er al gedaan is.
    Met alle respect voor die jongeren maar die kinderen op laten groeien als kleine crimineeltjes daar schieten die kinderen en de ouders niet mee op (de maatschappij ook niet) vandaar dat ik zeg kunnen de ouders niet opvoeden, dan moet de overheid het maar doen, en hanteer het oude spreekwoord “niet goedschiks dan maar …………
    MVG

    Geplaatst door kerkelander op 21:11 10-sep-2009
  • En Bakker?...die zit weer hoog in zijn ivoren toren, slaap maar lekker verder.....

    Geplaatst door Anton op 21:31 10-sep-2009
  • @Ruijzendaal 19:31

    Inderdaad. 1 gesprekje danwel telefoontje naar Jeugdzorg, en er kan, al dan niet samenwerking met de Kinderbescherming opgetreden worden. Zo simpel kan het zijn. Zoals ik in 1 van de vorige topics betoogde, niet alleen de omwonenden zijn gebaat bij een zeer strikte aanpak, ook de kinderen in kwestie.
    Dat Bakker beweert met de rug tegen de muur te staan, is regelrechte kletskoek. Ik zal niet zeggen dat het onwil is, het is eerder een schrijnend gebrek aan inlevingsvermogen en, tamelijk bizar, voor een burgermeester, een ontluisterend gebrek aan gevoel wat leeft en speelt in zijn gemeente...

    Geplaatst door Roberto68 op 21:34 10-sep-2009
  • Als D'66 landsbrede media-aandacht kreeg voor dit debacle van een burgemeester in Hilversum, dan was de hele partij binnen de korste keren vermoedelijk nérgens meer. Alle verkiezingspolls ten spijt.

    Het is zonde dat ik het zeg, maar Bakker is koren op de molen van Wilders' PVV. Terwijl die partij nou juist ongeveer de laatste is die echt iets goed voor Nederlanders kan komen betekenen.

    Geplaatst door Ruijzendaal op 21:40 10-sep-2009
  • @Ruijzendaal 21:40

    Inderdaad. Als er wel 1 burgermeester symbool staat voor de "oude politiek" dan is het Bakker wel. Regentesk, arrogant, en totaal geen benul wat leeft in de samenleving. Om de de oude Koningin Wilhelmina te citeren: "U is niet vernieuwend genoeg"
    Ofterwel, het wordt tijd voor Bakker om zijn biezen te pakken. Het is niet voor niets dat dit heerschap weg gepromoveerd is uit het D 66-kader...., helaas naar Hilversum, maar dat is een ander verhaal...

    Geplaatst door Roberto68 op 22:15 10-sep-2009
  • De heer Bakker meldt dat hij juridisch met z'n rug tegen de muur staat. Goed maar waar sta jij dan als rechtgeaarde burger? Ik ben zelf ruim 4 jaar geterroriseerd door een schizofreen, beginnend dementerende vrouw van in de 70. Het dossier is 10 cm dik, zeg maar een flink pak printpapier. Niemand, echt helemaal niemand deed iets en/of zou iets kunnen doen. De woningbouwvereniging niet, de z.g. hulpverlenende instanties, waar ik persoonlijk een heel erg dikke poep op moet laten, niet, de politie niet en zo ook onze toenmalige “burgervader” niet. Wie staat er dan met z’n rug tegen de muur?
    Ik denk dat het nu tijd wordt dat de wetgeving aangepast wordt. Kijk, natuurlijk kun je niet zomaar iedereen ongebreideld opsluiten, maar er zijn toch gevallen waar dat voor alle betrokkenen veel beter zou zijn.

    Geplaatst door C. Mill op 08:38 11-sep-2009
  • De politieke partijen ALLEMAAL hebben NOOIT iets laten horen
    De slappe hap aan maatregelen van vorig jaar zijn GEWOON geslikt Het ging toch goed??? We zijn van goede wille!!!!We begrijpen jjullie!!!! We gaan vragen stellen 16 september MAAR we zijn er van overtuigd dat iedereen van goede wille is! We kunnen ons niet voorstellen dat het nu zo erg is !We zullen de raporten van buurtcoaches en politie en versa er nog maar eens op naslaan! Dit is gedrag van een cardioloog die naar het beeldscherm met curven kijkt en niet ziet hoe zijn of haar patient lijdt Tip LEES de verslagen van de vergaderingen van de buurt met politie, versa, dudok, alliantie Joke Matter<Tukkie Tuk Men werd moe van ons ....Weer dat gezeur! en dat begrijp ik ook best als iedereen zo vast zit aan protocollen De laatste vergadering met wethouder Boog was dan ook zonder die eeuwig zeurende bewoners! en dan moeten we ook nog in een door de pers geplubiceerd bericht van de wethouder aan de gemeente raad het bla bla resultaat lezen!!!!!! Van de dolle is het dat enkel burgemeester Bakker langs is geweest Verder heb ik niemand van onze volksvertegenwoordiging gezien om ons op zijn minst te troosten na de schok met Paulien Blijf nu ook maar weg Ik in ieder geval hoef jullie inlevend vermogen niet! en.....als er straks niemand van ons op de plubieke tribune zit,omdat we dat niet kunnen dan mogen jull;ie van mij de vanzelfsprekende conclusie trekken dat het allemaal wel meevalt En dan hoor ik dat wel weer bij de volgende escalatieGoh het ging toch goed??????Dat mijn naam in de krant staat wil niet zeggen dat ik het aanspreekpunt ben ! Alle bewonerskunnen een schrijnend verhaal vertellen!!!!en o ja wij hebben wel gezien dat er ws door mensen van de moskee van de week een groep jeugd van het plein is gehaald DANK daar voor! Een laatste woord HET IS ZO JAMMER!!!!

    Geplaatst door ges.ja op 10:03 11-sep-2009
  • @Anton: En Bakker? Die ging de buurt in! Kun je nou echt nog minder constructief zijn dan je gister al was. Hulde aan Anton.

    Geplaatst door ScherpAlsPeper op 10:33 11-sep-2009
  • ik denk dat alle politici zg met de rug tegen de muur staan. die gasten kunnen in dit soort gevallen maar heel erg moeilijk een besluit nemen. die praten alleen maar. pappen en nathouden. het "ik kom wel ff kijken" en we doen er een raadsvergaderingentje bij. flauwe kul allemaal. natuurlijk kunnen ze een besluit nemen maar durfen dat niet. de meeste kunnen gewoon de verantwoording niet aan, omdat ze bang zijn de verkeerde te nemen. daar draait het allemaal om. wat heb je aan een bezoekje, wat heb je aan een raadsvergadering.... geen ruk. men wil actie. en daar schort het aan. ik zeg: steek je nek uit. je hebt er voor gekozen en wordt er voor betaalt.

    Geplaatst door Frank op 10:37 11-sep-2009
  • @C.Mill. We leven in een land met een democratisch systeem dat volledig is doorgeschoten. Waar personen die ernstige overlast bezorgen door de bestaande wetgeving worden beschermd ten koste van de gemeenschap. Waar de politie is gedegradeerd tot zielige bonnetjes schrijvers, want echt optreden wordt ze door hogere autoriteiten en de rechterlijke macht niet in dank afgenoemen. Waar advocaten schaamteloos de zwaarste misdadigers proberen vrij te pleiten. Waar veel burgermeesters schijnbaar een ceremoniële taak vervullen terwijl ze toch ook korpsbeheerders zijn. Zo'n systeem drijft mensen tot eigen richting enz.

    Geplaatst door joop savaneta op 10:47 11-sep-2009
  • 10-12 jarigen die de harde kern vormen van een groep kids die een buurt terroriseren....

    Als het niet zo intriest was zou je bijna gaan lachen om bovenstaande zin. Helaas betreft het hier kinderen die achter de gesloten deuren van hun huizen in een andere taal dan de onze, te horen krijgen dat westerlingen niet meer zijn dan ongelovige varkens en dat men deze ook als zodanig moet behandelen.

    Daar ligt denk ik de oorsprong van dit specifieke probleem.

    Hoe los je dit nou op? Die ukkies uit huis plaatsen zou misschien een tijdelijke oplossing zijn, ff een jaartje internaat o.i.d.
    Maar hiermee los je het natuurlijk niet op voor de toekomst.
    Zelf ben ik voorstander van oa het leren vd taal, enige wetskennis en de geldende normen en waarden voordat men een Nederlands paspoort kan krijgen. Lukt dit niet binnen een vastgestelde tijd, kan men weer fijn terug naar land van herkomst.

    Maar ja...in een land waar 2 zware marrokaanse criminelen die hier nota bene illegaal verblijven niet het land uitgezet worden.......

    Overigens we mogen in dit land ook wel eens wat vaker naar onze eigen kinderen kijken, dat begint ook aardig de spuigaten uit te lopen.

    Sterkte daar op het ooievaarplein.

    Zwerver

    Geplaatst door Reiziger op 11:34 11-sep-2009
  • ik heb ook nooit beweerd dat het hier buitenlandse kinderen betreft Het maakt mij geen snars uit blank,geel pimpelpaars.oud jong debiel of super slim ! het gevolg van stelselmatig gestoord gedrag is dat er voor vele bewoners aan het leuke Ooievaarplein niet langer gesproken kan worden van woongenot.....en dat er sprake is van wanhoopsdaden onder bewoner(s)! Ik geloof dat ik mij in mijn leven nog nooit zo in de kou heb voelen staan! Inderdaad als het niet zon enorme inpact zou hebben is het een lachertje Er is zoveel ellende op de wereld dat ik ook wel weet dat dit probleem een luxe probleem is. Ik heb geen oplossing voor het respectloze gedrag van jeugd Zelf was ik ook geen lieverdje! natuurlijk zoekt de jeugd de grenzen op en wil ze er over heen gaan Maar er worden geen grenzen meer aangegeven en dat is ook voor de jeugd in en in triest Wij zijn blij met de steun hier op internet en met de steun van diverse niet aan het plein wonende bewoners van Hilversum Dank dat er met ons wordt mee gedacht

    Geplaatst door ges.ja op 11:58 11-sep-2009
  • Een land waar geen respect heerst, is gedoemd ten onder te gaan. Ik wens in ieder geval de bewoners van het Ooievaarplein en directe omgeving sterkte en wijsheid toe.

    Geplaatst door joop savaneta op 14:31 11-sep-2009
  • Kijk nou:

    "Van Delden geeft als voorbeeld de wijze van bekostigen van de Raad voor Kinderbescherming en Bureau Jeugdzorg. ‘Zij worden vooral afgerekend per individu en per handeling. Voor al dat gezamenlijk overleg kunnen zij niets declareren. Dat betekent bijvoorbeeld in Ede dat ze ervoor kiezen om er in het Veiligheidshuis alleen bij te zitten als de justitiële gevallen worden besproken, en niet bij die van het aanstormende crimineel talent, wat natuurlijk heel belangrijk is om voortijdig te kunnen ingrijpen.’ "

    Bron: De Volkskrant, "Instellingen op één adres geen garantie voor samenwerking" (10 sept.)
    http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1287967.ece/Instellingen_op_een_adres_geen_garantie_voor_samenwerking

    Hilversum is niet Ede. Maar promovendus Van Delden roert daar wel precies de praktische punten aan waar het om zou moeten gaan. Maar waar in de praktijk blijkbaar dikwijls niets van terechtkomt, alle goede bedoelingen en enorme budgetten ten spijt.

    Geplaatst door Ruijzendaal op 19:33 11-sep-2009
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

Orthodontist moet tandje bijzetten (uitleg)
Poll
Eens (92%)
Oneens (8%)
Totaal aantal stemmen: 53
advertenties
advertenties