Gooi en Eemlander - Test: Nissan Leaf
 

Test: Nissan Leaf

18-5-2012, 10:46 (Update 18-5-2012, 10:46)

Nu de Nissan Leaf zo’n twee jaar op de markt is, is steeds duidelijker waar de elektrisch aangedreven gezinsauto het beste op zijn plaats is. Wij hebben ondervonden dat de auto ideaal is voor korte ritten in stedelijk gebied en beslist niet voor lange afstanden. Nu weten we ook waar hij écht tot zijn recht komt: op een eiland!

Op het Schotse eiland Islay – zo’n zeshonderd vierkante kilometer groot en met circa drieduizend bewoners – heeft men respect voor de natuur. Ook is het sowieso van belang dat men slim omgaat met de beschikbare, relatief dure energie. Nissan ziet dit eiland dus als een plaats waar de Leaf volledig tot zijn recht komt en nam ons mee om dat daar te ondervinden.

Op Islay is geen enkel stukje asfalt kaarsrecht en het wegdek is van matige kwaliteit. Dat betekent dat veel wordt gevraagd van het onderstel en het stuurgedrag van de auto. Er rijden veel terreinauto’s op het eiland, maar één ding is zeker: de Nissan Leaf houdt zich in elke situatie keurig staande. Hij laat zich heerlijk door het bochtige landschap dirigeren en hij komt nimmer vermogen tekort. Bovendien is zijn actieradius van zo’n 160 km meer dan voldoende.

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding
Stelling

Hardere sancties tegen Rusland

Premier Mark Rutte verwacht niet dat de crisis over Oekraïne zal uitmonden in een militair conflict tussen Oost en West. Hij denkt nog steeds dat het mogelijk is het conflict te laten de-escaleren ,,als verstandige krachten en verstandige mensen verstandige handelingen verrichten’’. Maar vooralsnog weet Poetin van geen wijken en gaan de provocaties in Oost-Oekraïne door. De hoogste tijd om echte hardere economische sancties tegen Rusland in te stellen. Dat treft de Russische overheid en de elite in de portemonnee.

Stelling