Gooi en Eemlander - Test: Seat Ibiza
 

Test: Seat Ibiza

18-5-2012, 10:46 (Update 18-5-2012, 10:46)

Met de Ibiza concurreert Seat in een van de drukst bevochten segmenten van de automarkt. Het Spaanse merk, onderdeel van het machtige Volkswagen-concern, zet zichzelf vooral als sportief neer. Met een bescheiden tussentijdse update wordt vooral gepoogd die sportieve uitstraling te versterken.

Bescheiden update? Ja, want welbeschouwd zijn de wijzigingen beperkt tot nieuwe bumpers en een fraaiere grille. Daarmee heeft het nieuwe gezicht van toekomstige Seats ook alvast vorm gekregen. Tegen meerprijs is ook ledverlichting leverbaar: twee vleugelvormige strips in de koplampen en de achterlichten. Ze zijn trouwens standaard op de sportieve FR-uitvoering. Die is na de modelwijziging te combineren met meer motorvarianten dan voorheen: ook de 1.2 TSI en de twee versies van de 1.6 TDI zijn in FR-uitvoering verkrijgbaar. En dat sluit weer haarfijn aan op het sportieve karakter dat Seat nastreeft. Eind dit jaar wordt een Cupra-uitvoering als het ultieme sportieve model van de Ibiza toegevoegd aan het gamma.

Over de mogelijke prestaties hoeft niemand in de war te zitten: ook met de lichtste motor, de 1.2 TSI Ecomotive met 77 kW vermogen, presteert de Ibiza naar wens. De turbomotor levert zelfs bij lage toerentallen meer dan voldoende trekkracht voor een behoorlijk sportieve rijstijl. De prijzen beginnen bij 13.815 euro.

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding
Stelling

Prijsstijging spits-treinkaartje slechte zaak

NS wil de treinkaartjes in de spits duurder maken. Voor een enkeltje kan de prijs dan maximaal 10 procent stijgen. De hogere prijzen moeten ervoor zorgen dat meer mensen buiten de spits reizen, zodat de passagiersstroom wordt uitgesmeerd over de hele dag. Een prijsstijging in de spits is een slechte zaak. Forensen hebben door het beleid van hun werkgever vaak geen andere keuze dan reizen in de spits en zouden daar niet voor gestraft moeten worden.

Stelling