Gooi en Eemlander - Renault Twizy: less is more
 

Renault Twizy: less is more

26-4-2012, 10:45 (Update 26-4-2012, 10:45)

De slechts 2,33 meter lange, elektrisch aangedreven tweezitter zit ingenieus in elkaar. Neem nou de deuren: het scharnier zit aan de voorkant en het portier draait in z’n geheel omhoog. Dat ziet er futuristisch uit en bespaart ruimte. De onderzijde van de deur is transparant. Net als het bovenste deel ‘transparant’ is: daar zit namelijk géén ruit in, dus je rijdt altijd half open.

Rijdend doet de Twizy vooral denken aan een kart: stug geveerd, atletisch en heel direct. De elektromotor (13 kW vermogen, 27 Nm koppel) zorgt voor een flinke vaart. De topsnelheid is 80 km/uur.

In de Twizy passen twee personen en een klein tasje of één persoon en wat meer bagage. Dit is een perfecte tweede of derde auto, voor korte ritjes. En die maken we steeds meer, zo melden de statistieken. Duur is het rijden niet: de accu in de bodem brengt de Twizy 80 tot 100 kilometer ver voor zo’n 1,20 euro aan elektriciteit. Het voertuig kost 7.690 euro, de deuren komen op 595 euro. Verder rekent Renault 50 tot 60 euro per maand voor de accuhuur.

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding
Stelling

Stuur wielrenners naar rijbaan

’Roekeloze racers’ veroorzaken brokken op de Nederlandse fietspaden, blijkt uit een onderzoek van VeiligheidNL. Zelf zijn zij daar nog het vaakst het slachtoffer van; in 2012 belandden 4200 wielrenners in het ziekenhuis. Het probleem is dat de snelle racers zich op het smalle fietspad mengen met veel langzamere schoolkinderen, moeders met fietstassen, bakfietsers, snorfietsers, skaters en skeelers. Daarom is het beter als de wielrenners, zeker in als ze in een groep fietsen, naar de rijbaan gaan. Bij bromfietsers heeft deze maatregel ook goed gewerkt om het aantal slachtoffers te verminderen.

Stelling