Gooi en Eemlander - Test: Nissan Leaf
 

Test: Nissan Leaf

Foto: HSPublicity

Nu de Nissan Leaf zo’n twee jaar op de markt is, is steeds duidelijker waar de elektrisch aangedreven gezinsauto het beste op zijn plaats is. Wij hebben ondervonden dat de auto ideaal is voor korte ritten in stedelijk gebied en beslist niet voor lange afstanden. Nu weten we ook waar hij écht tot zijn recht komt: op een eiland!

Op het Schotse eiland Islay – zo’n zeshonderd vierkante kilometer groot en met circa drieduizend bewoners – heeft men respect voor de natuur. Ook is het sowieso van belang dat men slim omgaat met de beschikbare, relatief dure energie. Nissan ziet dit eiland dus als een plaats waar de Leaf volledig tot zijn recht komt en nam ons mee om dat daar te ondervinden.

Op Islay is geen enkel stukje asfalt kaarsrecht en het wegdek is van matige kwaliteit. Dat betekent dat veel wordt gevraagd van het onderstel en het stuurgedrag van de auto. Er rijden veel terreinauto’s op het eiland, maar één ding is zeker: de Nissan Leaf houdt zich in elke situatie keurig staande. Hij laat zich heerlijk door het bochtige landschap dirigeren en hij komt nimmer vermogen tekort. Bovendien is zijn actieradius van zo’n 160 km meer dan voldoende.

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding

Stelling

Hout sprokkelen toestaan

De zomerstorm heeft niet alleen spoor van vernieling achtergelaten er ligt ook een schat aan open haardhout voor het oprapen. Mooi als de burger een handje helpt, bij het opruimen zou je denken, maar dat is niet zo. Hout sprokkelen is wettelijk niet toegestaan. In tegenstelling tot strandjutten na een storm. Boetes uitdelen aan burgers die met een kettingzaag en een aanhanger bomen aan het ruimen zijn is dom. Wees met een beetje gratis hulp. Hout sprokkelen na een storm moet - net als jutten - wettelijk worden toegestaan.

Stelling
Zorgvraag van de week
Rob Wouters
Oogarts
Oogcentrum Noordholland
Thema van deze week: vlekjes en bultjes op oog/oogleden
Lees verder