Gooi en Eemlander - Test: Seat Ibiza
 

Test: Seat Ibiza

Foto: HSPublicity

Met de Ibiza concurreert Seat in een van de drukst bevochten segmenten van de automarkt. Het Spaanse merk, onderdeel van het machtige Volkswagen-concern, zet zichzelf vooral als sportief neer. Met een bescheiden tussentijdse update wordt vooral gepoogd die sportieve uitstraling te versterken.

Bescheiden update? Ja, want welbeschouwd zijn de wijzigingen beperkt tot nieuwe bumpers en een fraaiere grille. Daarmee heeft het nieuwe gezicht van toekomstige Seats ook alvast vorm gekregen. Tegen meerprijs is ook ledverlichting leverbaar: twee vleugelvormige strips in de koplampen en de achterlichten. Ze zijn trouwens standaard op de sportieve FR-uitvoering. Die is na de modelwijziging te combineren met meer motorvarianten dan voorheen: ook de 1.2 TSI en de twee versies van de 1.6 TDI zijn in FR-uitvoering verkrijgbaar. En dat sluit weer haarfijn aan op het sportieve karakter dat Seat nastreeft. Eind dit jaar wordt een Cupra-uitvoering als het ultieme sportieve model van de Ibiza toegevoegd aan het gamma.

Over de mogelijke prestaties hoeft niemand in de war te zitten: ook met de lichtste motor, de 1.2 TSI Ecomotive met 77 kW vermogen, presteert de Ibiza naar wens. De turbomotor levert zelfs bij lage toerentallen meer dan voldoende trekkracht voor een behoorlijk sportieve rijstijl. De prijzen beginnen bij 13.815 euro.

Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding

Stelling

Deltaplan tegen zelfmoord

Zelfmoord is de belangrijkste doodsoorzaak onder jonge mensen tot 45 jaar. Jaarlijks vallen meer slachtoffers dan door ziekte of het verkeer. En het Nederlande suïcidecijfer steekt negatief af ten opzichte van ons omringende landen. Maar zelfmoord is niet per se onafwendbaar. Net als het aantal verkeersslachtoffers door een reeks van maatregelen fors is teruggedrongen kan ook het aantal zelfmoorden door gericht beleid en medicatie afnemen. Investeren in een Deltaplan tegen zelfmoord is een goed idee.

Stelling
Het antwoord van...
DC Klinieken
HJ Kooijman
Orthopedisch chirurg
20-04-2015 00:00 Vraag & antwoord

Er is een nieuwe methode ontwikkeld waarmee mensen sneller klaar zijn met revalideren na een kruisbandoperatie. In het algemeen duurt volledige revalidatie van een voorste kruisbandoperatie negen maanden, maar bij het in Zwitserland ontwikkelde Ligamys-systeem is vijf maanden vaak haalbaar. Deze methode wordt bij DC Klinieken uitgevoerd. Orthopedisch chirurg HJ Kooijman vertelt onder meer hierover in zijn antwoorden op lezersvragen over kruisbandproblemen.

Lees verder!