Gooi en Eemlander - Test Hyundai i30
 

Test Hyundai i30

Foto: HSPublicity

Hyundai opent met de nieuwe i30 de aanval op auto’s als de Volkswagen Golf en de Ford Focus. Hyundai’s nieuwe designtaal heeft een aantal fraaie auto’s opgeleverd. De onlangs geïntroduceerde i40 mag er al zijn, de i30 is helemaal prettig om naar te kijken. Vooral de voorzijde valt op dankzij de grote, achthoekige grille. De achterkant oogt lekker dik.

De fraaie styling zet Hyundai door in het interieur. De klokkenwinkel is apart vormgegeven en de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit. Hard plastic is nauwelijks te vinden. Qua ruimte valt de Hyundai i30 evenmin tegen.

De testauto was voorzien van een 1,6-liter dieselmotor. Die is ondanks zijn bescheiden motorinhoud best krachtig: 94 kW en 260 Nm. Aan de hoeveelheid trekkracht ligt het dus niet, het toerental waarbij de motor dit levert is met 1.900 t.p.m. echter wat hoog. Dit betekent dat je in de praktijk wat vaker moet terugschakelen voor een inhaalactie. Zijn grootste kracht is de CO2-uitstoot van slechts 97 g/km. Een goede waarde voor de zakelijke markt, want hiervoor valt hij in de bijtellingscategorie van 20 procent. Ook na 1 juli. Wij denken dat de leaserijder er een aantrekkelijk alternatief bij heeft.

Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding

Stelling

Deltaplan tegen zelfmoord

Zelfmoord is de belangrijkste doodsoorzaak onder jonge mensen tot 45 jaar. Jaarlijks vallen meer slachtoffers dan door ziekte of het verkeer. En het Nederlande suïcidecijfer steekt negatief af ten opzichte van ons omringende landen. Maar zelfmoord is niet per se onafwendbaar. Net als het aantal verkeersslachtoffers door een reeks van maatregelen fors is teruggedrongen kan ook het aantal zelfmoorden door gericht beleid en medicatie afnemen. Investeren in een Deltaplan tegen zelfmoord is een goed idee.

Stelling
Het antwoord van...
DC Klinieken
HJ Kooijman
Orthopedisch chirurg
20-04-2015 00:00 Vraag & antwoord

Er is een nieuwe methode ontwikkeld waarmee mensen sneller klaar zijn met revalideren na een kruisbandoperatie. In het algemeen duurt volledige revalidatie van een voorste kruisbandoperatie negen maanden, maar bij het in Zwitserland ontwikkelde Ligamys-systeem is vijf maanden vaak haalbaar. Deze methode wordt bij DC Klinieken uitgevoerd. Orthopedisch chirurg HJ Kooijman vertelt onder meer hierover in zijn antwoorden op lezersvragen over kruisbandproblemen.

Lees verder!